Διαδικασία
Ήρθε η ώρα να δράσουμε....
Α' ΦΑΣΗ
Θα χωριστούμε σε πέντε (5) ομάδες και η καθεμία θα αντιπροσωπεύει μία ηλικιακή ή κοινωνική ομάδα. Οι ομάδες είναι:
1η Ομάδα: Τα παιδιά (Ο κόσμος των παιδιών)
2η Ομάδα: Οι μαθητές (Ο κόσμος των μαθητών)
3η Ομάδα: Οι γυναίκες (Ο κόσμος των γυναικών)
4η Ομάδα: Οι άνδρες (Ο κόσμος των ανδρών)
5η Ομάδα: Οι δούλοι (Ο κόσμος των δούλων)
Γενικά βήματα:
1. Ανοίξτε το μάθημα της Ιστορίας στην η-Τάξη και πηγαίνετε στην ενότητα Καθημερινή ζωή στην Αρχαία Αθήνα και Σπάρτη.
2. Εκεί θα βρείτε το 2ο Φύλλο Εργασίας, που είναι διαφορετικό για την κάθε ομάδα, και το οποίο σας συμβουλεύει πώς να κινηθείτε για να ολοκληρώσετε την εργασία σας.
3. Διαβάστε τις οδηγίες που δίνονται στο φύλλο εργασίας και προσπαθήστε συνεργαζόμενα τα μέλη της κάθε ομάδας μεταξύ τους να διερευνήσετε τα παραπάνω θέματα που αφορούν την καθημερινή ζωή στην αρχαία Αθήνα και Σπάρτη.
4. Θα πρέπει να έχετε αξιοποιήσει όλες τις πληροφορίες και το εποπτικό υλικό από τους προτεινόμενους ιστότοπους καθώς και τα αρχεία που είναι ανεβασμένα στη συγκεκριμένη ενότητα της η-Τ@ξης, αλλά και το βιβλίο σας σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή.
Οδηγίες για κάθε ομάδα
Η 1η Ομάδα "Τα παιδιά" θα βρει πληροφορίες για τα παιχνίδια στην αρχαία Ελλάδα. Πώς να ήταν άραγε; ;Έμοιαζαν καθόλου με τα σημερινά ή ήταν εντελώς διαφορετικά; Αφού συλλέξει τα απαραίτητα στοιχεία, θα επιλέξει τρία παιχνίδια που χρησιμοποιούσαν τα παιδιά στην αρχαία Ελλάδα και θα τα παρουσιάσει στην ολομέλεια της τάξης της. Θα ήταν ενδιαφέρον να παρουσιάσετε και τη σημερινή τους μορφή, για να δουν και οι συμμαθητές σας τη συνέχειά τους μέσα στο χρόνο. Ανεβάστε την παρουσίασή σας στην η-Τάξη ως εργασία [Υπάρχει η σχετική εκφώνηση εργασίας στον φάκελο Εργασίες].
Η 2η Ομάδα "Οι μαθητές" θα ψάξει να βρει πληροφορίες γύρω από την εκπαίδευση των παιδιών στην αρχαία Ελλάδα. Πήγαιναν άραγε κι αυτά σχολείο ή καθόντουσαν σπίτι; Ήταν υποχρεωμένοι οι μαθητές αυτοί να μαθαίνουν τον Όμηρο και μαθηματικά;Στη συνέχεια παρουσιάστε στην ολομέλεια της τάξης σας την εκπαίδευση και τη μόρφωση των παιδιών στην αρχαία Ελλάδα. Θα ήταν επίσης ενδιαφέρον να αντιστοιχίσετε τους αρχαίους δασκάλους με τους σημερινούς, όπου αυτό είναι εφικτό, για να διαπιστώσετε κι εσείς και οι συμμαθητές σας τη συνέχεια και εξέλιξή τους μέσα στο χρόνο. Ανεβάστε την παρουσίασή σας στην η-Τάξη ως εργασία [Υπάρχει η σχετική εκφώνηση εργασίας στον φάκελο Εργασίες].
Για τους σύγχρονους ανθρώπους είναι αυτονόητο πως οι γυναίκες εργάζονται, κάνουν τις δουλειές του σπιτιού, ανατρέφουν τα παιδιά, συμμετέχουν στην πολιτική ζωή. Η 3η Ομάδα "Οι γυναικες" καλείται να ερευνήσει τη θέση των γυναικών στην Αρχαία Ελλάδα. Βρίσκονταν άραγε όλες οι γυναίκες στην ίδια θέση; Είχαν τα ίδια δικαιώματα με τους άνδρες; Παρουσιάστε στην ολομέλεια της τάξης σας το θέμα που ερευνήσατε. Μπορείτε και είναι θεμιτό να κρίνετε και να συγκρίνετε τη θέση των γυναικών των δύο αυτών πόλεων αλλά και να κάνετε κάποιες συγκρίσεις με το σήμερα. Ανεβάστε την παρουσίασή σας στην η-Τάξη ως εργασία [Υπάρχει η σχετική εκφώνηση εργασίας στον φάκελο Εργασίες].
Τι άραγε ίσχυε για τους άνδρες στην αρχαία Ελλάδα; Είναι ένα θέμα με το οποίο θα ασχοληθεί η 4η Ομάδα "Οι άνδρες". Ποια επαγγέλματα έκαναν; Με τι ασχολούνταν κατά τη διάρκεια της ημέρας; Συμμετείχαν στην πολιτική ζωή της πόλης τους; Παρουσιάστε, λοιπόν, το αποτέλεσμα των ερευνών σας στην ολομέλεια της τάξης σας. Μπορείτε και είναι θεμιτό να κρίνετε και να συγκρίνετε τη θέση των ανδρών των δύο αυτών πόλεων αλλά και να κάνετε κάποιες συγκρίσεις με το σήμερα. Ανεβάστε την παρουσίασή σας στην η-Τάξη ως εργασία [Υπάρχει η σχετική εκφώνηση εργασίας στον φάκελο Εργασίες].
Στην εποχή μας η δουλεία έχει καταργηθεί. Στην αρχαία Ελλάδα, όμως, υπήρχαν δούλοι που έκαναν διάφορες εργασίες. Η 5η Ομάδα "Οι δούλοι" θα ερευνήσει το θέμα της δουλείας στην αρχαία Αθήνα και Σπάρτη. Αναρωτηθείτε από πού έρχονταν οι δούλοι. Ποια τύχη είχαν. Βρισκόταν στην ίδια μοίρα ο δούλος της Αθήνας με εκείνον της Σπάρτης; Παρουσιάστε το θέμα σας στην ολομέλεια της τάξης σας. Καλό θα ήταν επίσης να συγκρίνετε το θεσμό της δουλειάς στις δυο αυτές πόλεις. Ανεβάστε την παρουσίασή σας στην η-Τάξη ως εργασία [Υπάρχει η σχετική εκφώνηση εργασίας στον φάκελο Εργασίες].
Β΄ΦΑΣΗ
Αφού παρουσιάσει η κάθε ομάδα το θέμα που ερεύνησε στην ολομέλεια της τάξης σας, δημιουργήστε τέσσερις νέες ομάδες. Η κάθε ομάδα θα περιλαμβάνει έναν αντιπρόσωπο από κάθε ομάδα της προηγούμενης φάσης, ένας αντιπρόσωπος δηλαδή από την ομάδα των παιδιών, των μαθητών, των γυναικών, των ανδρών και των δούλων. Ύστερα από κλήρωση, δύο (2) από αυτές τις ομάδες θα ονομάζονται "Οι Αθηναίοι" και οι άλλες δύο (2) "Οι Σπαρτιάτες".
Αποστολή των Αθηναίων
Ανοίξτε την υπηρεσία του ΠΣΔ +γραφίς (Συνεργατικά Έγγραφα) και συντάξτε μια επιστολή στον επεξεργαστή κειμένου (word) προς τον φίλο σας Σπαρτιάτη Τυρταίο, στην οποία θα περιγράφετε σύντομα και κατανοητά μια καθημερινή μέρα στην Αθήνα για όλες τις κατηγορίες ανθρώπων που έχετε ερευνήσει. Την επιστολή θα την υπογράφετε ως "Μεγακλής". Ως υστερόγραφο δηλώστε τα ονόματα της ομάδας σας. Φροντίστε να διαμοιράσετε το έγγραφο στα μέλη της ομάδας σας, ώστε σε περίπτωση που δεν ολοκληρώσετε την επιστολή σας στο σχολείο να τη συνεχίσετε από το σπίτι. Όταν ολοκληρώσετε την επιστολή, ανεβάστε το αρχείο στην η-Τάξη ως εργασία [Υπάρχειη σχετική εκφώνηση εργασίας στον φάκελο Εργασίες].
Αποστολή των Σπαρτιατών
Ανοίξτε την υπηρεσία του ΠΣΔ +γραφίς (Συνεργατικά Έγγραφα) και συντάξτε μια επιστολή στον επεξεργαστή κειμένου (word) προς τον φίλο σας Αθηναίο Μεγακλή, στην οποία θα περιγράφετε σύντομα και κατανοητά μια καθημερινή μέρα στην Σπάρτη για όλες τις κατηγορίες ανθρώπων που έχετε ερευνήσει. Την επιστολή θα την υπογράφετε ως "Τυρταίος". Ως υστερόγραφο δηλώστε τα ονόματα της ομάδας σας. Φροντίστε να διαμοιράσετε το έγγραφο στα μέλη της ομάδας σας, ώστε σε περίπτωση που δεν ολοκληρώσετε την επιστολή σας στο σχολείο να τη συνεχίσετε από το σπίτι. Όταν ολοκληρώσετε την επιστολή, ανεβάστε το αρχείο στην η-Τάξη ως εργασία [Υπάρχειη σχετική εκφώνηση εργασίας στον φάκελο Εργασίες].