Διαδικασία
- Δραστηριότητα/ες ψυχολογικής και γνωστικής προετοιμασίας: αποτίμηση υπάρχουσας γνώσης και ανίχνευση αναπαραστάσεων και γνωστικών δυσκολιών
Η δραστηριότητα ψυχολογικής και γνωστικής προετοιμασίας αφορά την αποτίμηση της υπάρχουσας γνώσης των παιδιών. Διαμορφώνεται το κατάλληλο κλίμα στην τάξη, έτσι ώστε να κινητοποιήσουμε το ενδιαφέρον τους. Ανιχνεύονται οι πρότερες γνώσεις και αντιλήψεις τους σχετικά με το θέμα.Στη γωνιά του Η/Υ οι μαθητές παρακολουθούν στη διαδικτυακή ψηφιακή πλατφόρμα Αίσωπος το βίντεο «Η παλέτα των συναισθημάτων» (εικόνα 1) στον εξής σύνδεσμο:http://aesop.iep.edu.gr/node/26436# και ακούν τον/την εκπαιδευτικό που αφηγείται το παραμύθι.
Εικόνα 1: Το βίντεο «Η παλέτα των συναισθημάτων»http://aesop.iep.edu.gr/node/26436#
Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια σχετικά με το περιεχόμενο του βίντεο που προβλήθηκε. Οι μαθητές παροτρύνονται να συμμετέχουν και να εκφραστούν λεκτικά, διατυπώνοντας αβίαστα τις απόψεις τους. Δίνεται χρόνος σε κάθε παιδί να εκφραστεί στο δικό του ρυθμό και περιμένουν τη σειρά τους για να μιλήσουν όλα
Γίνονται ερωτήσεις από τον/την εκπαιδευτικό προς τους μαθητές σχετικά με το τι αποκόμισαν από την προβολή του βίντεο
Μετά τον καταιγισμό ιδεών δημιουργείται ένας νοητικός χάρτης , με το εκπαιδευτικό λογισμικό εννοιολογικής χαρτογράφησης Kidspiration, καταγράφοντας τα συναισθήματα που νιώθουν οι μαθητές καθώς και τους τρόπους διαχείρισης του θυμού που ειπώθηκαν από τα παιδιά στην τελευταία ερώτηση. Γίνεται αποθήκευση του αρχείου.
Εικόνα 2: Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη με το λογισμικό Kidspiration(Ποια συναισθήματα γνωρίζετε;Τι μπορώ να κάνω όταν είμαι θυμωμένος για να νιώσω καλύτερα;)
Οι διδακτικές στρατηγικές που χρησιμοποιούνται στις δραστηριότητες είναι η διερεύνηση και η ανακάλυψη της γνώσης όσον αφορά την αναγνώριση των συναισθημάτων. Με τολογισμικό εννοιολογικής χαρτογράφησης Kidspiration, ένα ανοιχτού τύπου λογισμικό, για τηνκατανόηση, αναπαράσταση και οργάνωση των ιδεών των μαθητών, με σκοπό τη δημιουργία ενός νοητικού χάρτη καταγράφονται οι γνώσεις των παιδιών για τα συναισθήματα και τρόποι διαχείρισης του θυμού.
Κατά τη διάρκεια των δραστηριότητων, ο/η εκπαιδευτικός βρίσκεται δίπλα στα παιδιά και έχει υποστηρικτικό ρόλο. Τα παροτρύνει , τα ενθαρρύνει να συνεργάζονται και μέσα από ερωτήσεις τα βοηθά να ανακαλύψουν , να διερευνήσουν και να οικοδομήσουν τη γνώση.
- Τι πρόβλημα είχε η Συναισθηματικούλα:;
- Τί σημαίνει συναίσθημα;
- Ποια συναισθήματα γνωρίζετε;
- Μας κάνουν όλα τα συναισθήματα να νιώθουμε όμορφα;
- Ποια συναισθήματα μας κάνουν και νιώθουμε άσχημα ;
- Πιστεύετε ότι όλοι οι άνθρωποι νιώθουν έτσι ;
- Πότε νιώθετε θυμό;
- Πότε νιώθετε φόβο;
- Πότε νιώθετε ζήλεια ;
- Τι πιστεύετε ότι θα μπορούσε να κάνει η Συναισθηματικούλα όταν ήταν θυμωμένη για να νιώσει καλύτερα;
Μετά τον καταιγισμό ιδεών δημιουργείται ένας νοητικός χάρτης , με το εκπαιδευτικό λογισμικό εννοιολογικής χαρτογράφησης Kidspiration, καταγράφοντας τα συναισθήματα που νιώθουν οι μαθητές καθώς και τους τρόπους διαχείρισης του θυμού που ειπώθηκαν από τα παιδιά στην τελευταία ερώτηση. (Εικόνα 2.) Γίνεται αποθήκευση του αρχείου.
Οι διδακτικές στρατηγικές που χρησιμοποιούνται στις δραστηριότητες είναι η διερεύνηση και η ανακάλυψη της γνώσης όσον αφορά την αναγνώριση των συναισθημάτων. Με τολογισμικό εννοιολογικής χαρτογράφησης Kidspiration, ένα ανοιχτού τύπου λογισμικό, για τηνκατανόηση, αναπαράσταση και οργάνωση των ιδεών των μαθητών, με σκοπό τη δημιουργία ενός νοητικού χάρτη καταγράφονται οι γνώσεις των παιδιών για τα συναισθήματα και τρόποι διαχείρισης του θυμού.
Κατά τη διάρκεια των δραστηριότητων, ο/η εκπαιδευτικός βρίσκεται δίπλα στα παιδιά και έχει υποστηρικτικό ρόλο. Τα παροτρύνει , τα ενθαρρύνει να συνεργάζονται και μέσα από ερωτήσεις τα βοηθά να ανακαλύψουν , να διερευνήσουν και να οικοδομήσουν τη γνώση.
2. Δραστηριότητα/ες διδασκαλίας του γνωστικού αντικειμένου
Στην ολομέλεια ,στη γωνιά της συζήτησης, αποφασίζεται η δημιουργία ενός ψηφιακού βιβλίου με θέμα τα συναισθήματα. .Ο/ Η εκπαιδευτικός παρουσιάζει το διαδικτυακό εργαλείο storyjumber. Δημιουργούνται ομάδες των δυο μελών και η κάθε μια αποφασίζει με ποιο συναίσθημα θα ασχοληθεί. .Στη συνέχεια έρχεται μία μία ομάδα εκ περιτροπής και χρησιμοποιώντας το διαδικτυακό εργαλείο storyjumber .εισάγει εικόνα προσώπου με το συγκεκριμένο συναίσθημα που της έχει ανατεθεί.(Εικόνα 3) .Έπειτα τα παιδιά γράφουν το όνομα του συναισθήματος.. Στην κάθε ομάδα τα παιδιά επικοινωνούν, συνεργάζονται και αλληλεπιδρούν ώστε να εισάγουν την εικόνα και να γράψουν τη λέξη. Ο/Η εκπαιδευτικός βρίσκεται δίπλα στα παιδιά και έχει υποστηρικτικό ρόλο. Τα παροτρύνει , τα ενθαρρύνει να συνεργάζονται και τους δίνει οδηγίες για το πώς θα εκτελέσουν τις εντολές .Την αναζήτηση προσώπων που απεικονίζουν τα συγκεκριμένο συναίσθημα την κάνει εκείνη επειδή γίνεται μόνο στην αγγλική γλώσσα.
Με την ολοκλήρωση της δραστηριότητας τα παιδιά συγκεντρώνονται στην ολομέλεια και η νηπιαγωγός τους παρουσιάζει το βιβλίο που δημιούργησαν.
Τους θέτει ερωτήσεις όπως :
- Τι μπορούμε να κάνουμε όταν αισθανθούμε θυμό για να νιώσουμε καλύτερα;
- Τι μπορούμε να κάνουμε όταν αισθανθούμε φόβο για να νιώσουμε καλύτερα;
- Τι μπορούμε να κάνουμε όταν αισθανθούμε ζήλεια για να νιώσουμε καλύτερα;
Ο/η εκπαιδευτικός καταγράφει τις ιδέες των παιδιών στην σελίδα του ψηφιακού βιβλίου με το αντίστοιχο συναίσθημα .Παροτρύνει να συμμετέχουν όλα τα παιδιά.
Τέλος γράφουν τον τίτλο «ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ » στο εξώφυλλο ,γίνεται παρουσίαση του βιβλίου στην ολοκληρωμένη του μορφή και αποθηκεύεται στον Η/Υ.
Η παρουσίασητου διαδικτυακού εργαλείουstoryjumber στα παιδιά, η παροχή πληροφοριών και η πρακτική κι εξάσκηση των μαθητών σε αυτόαφορούν τη θεωρία του συμπεριφορισμού και λαμβάνουν χώραστη δραστηριότητα αυτή.
Επίσης, τίθεται η επίλυση του προβλήματος που είναι η δημιουργία ενός ψηφιακού βιβλίου για τα συναισθήματα και τη διαχείριση αυτών και το διαδικτυακό εργαλείο που χρησιμοποιείται είναι το storyjumberένα λογισμικό ανοιχτού τύπου,που ανήκει στα περιβάλλοντα μάθησης μέσω ανακάλυψης, διερεύνησης και οικοδόμησης.της γνώσης. Επιτρέπει τη δημιουργική έκφραση των μαθητών και τους δίνεται η ευκαιρία για επικοινωνία και αλληλεπίδραση. Οργανωμένοι σε μικρότερες ομάδες αναπτύσσουν ικανότητες συνεργασίας, μέσα από την αξιοποίηση των ψηφιακών δεδομένων, και οδηγούνται στη μάθηση και τη δημιουργία (εικόνα 3). Ο/η εκπαιδευτικός με κατάλληλα ερωτήματα και καθοδηγήσεις, προτρέπει τους μαθητές να σκεφτούν και να εκφράσουν το νήμα των σκέψεων τους.
Εικόνα 3: Δημιουργία ψηφιακού βιβλίου με το διαδικτυακό εργαλείο storyjumber