Διαδικασία
Παιδί και Γλώσσα
- Ανάγνωση της ιστορίας «Η κατσαρόλα της μάνας γης» από το περιοδικό Παράθυρο στην Εκπαίδευση τευχ. 69
- Εκμάθηση και παιχνίδι της φωνούλας Σ
- Αναγραμματισμός της λέξης σεισμός
- Φτιάχνουμε πίνακες αναφοράς με τις ενέργειες μας πριν, κατά την διάρκεια και μετά τον σεισμό αντιστοιχίζοντας λέξεις με εικόνες.
- Διαβάζουμε το ποίημα της Ελένης Τσούση «Ο σεισμός» και αφού συζητήσουμε τις εικόνες που μας φέρνει στο μυαλό το απεικονίζουμε ζωγραφικά.
- Αντιστοιχίζουμε λέξεις με εικόνες, με την βοήθεια πίνακα αναφοράς, και τις γράφουμε σχετικά με το εσωτερικό της γης .
- Γινόμαστε δημοσιογράφοι και λέμε τις ειδήσεις για έναν νέο σεισμό που «χτύπησε» τη πόλη μας. Δίνουμε όλες τις πληροφορίες για τον σεισμό (μέγεθος, επίκεντρο, ζημιές) και παίρνουμε συνέντευξη από έναν σεισμολόγο .
- Με αφορμή τα αποκόμματα των εφημερίδων, σχετικά με τους σεισμούς, συζητούμε για τον τρόπο μέτρησης της δύναμης των σεισμών και έτσι μαθαίνουμε για την κλίμακα Ρίχτερ .
- «Γράφουμε» τα δικά μας σεισμογραφήματα
- Παρακολουθούμε στον Η/Υ το παραμύθι «Το συναχωμένο ηφαίστειο» Το ζωγραφίζουμε αφού βάλουμε εικόνες του στη σωστή χρονική σειρά.
- Διαβάζουμε από την μυθολογία της Σοφίας Ζαραμπούκα για τον Ήφαιστο τον Θεό της φωτιά και των ηφαιστείων.
- Μαθαίνουμε εκφράσεις σχετικές με τα ηφαίστεια και τις περιπτώσεις στις οποίες τις λέμε : Βράζω σαν ηφαίστειο, Το ηφαίστειο κοιμάται, Θα εκραγώ σαν ηφαίστειο.
- Παίζουμε το παιχνίδι «Το ηφαίστειο κοιμάται» Το παιδί λάβα εκρήγνυται και πετάει καρτέλες με γράμματα. Τα παιδιά πρέπει να βρουν λέξεις που να αρχίζουν από αυτά.
- Διαβάσαμε το βιβλίο της Ρένας Ρώσση- Ζαΐρη «Ο Πάκυ δεν φοβάται τους σεισμούς». Ακολούθησε συζήτηση για το τι ενέργειες πρέπει να κάνουμε πριν το σεισμό , κατά την διάρκεια αυτού αλλά και μετά τον σεισμό.
- «Τηλεφωνούμε» σε έναν αριθμό έκτακτης ανάγκης, λέμε το πρόβλημά μας και ζητάμε βοήθεια.
- Διαλέξαμε έναν αριθμό πρώτης ανάγκης και φτιάξαμε έναν διάλογο με τους υπευθύνους
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
- Μάθαμε τα τηλέφωνα πρώτης ανάγκης. Τα γράψαμε και τα αναρτήσαμε στον πίνακα αναφοράς της τάξης μας.
- Υπαγόρευσαν τα απαραίτητα αντικείμενα που πρέπει να εφοδιαστούμε στο νηπιαγωγείο ώστε να είμαστε σε ετοιμότητα
- Μετρήσαμε τις 10 συμβουλές προστασίας από τον σεισμό που μας δίνει ο Πάκυ.
- Βάλαμε στη σωστή σειρά τις 10 αριθμημένες καρτέλες με συμβουλές, αφού πρώτα τις ανακατέψαμε. Κρύψαμε αριθμούς και βρήκαμε ποιος λείπει .
- Μάθαμε τους τακτικούς αριθμούς (πρώτη συμβουλή, δεύτερη κ.ο.κ.)
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΟ- ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
- Παρατηρούμε τη γη εξωτερικά με την βοήθεια της υδρόγειου σφαίρας και εσωτερικά με την βοήθεια σχετικών βιβλίων εισάγοντας νέες λέξεις όπως φλοιός, πυρήνας και μανδύας
- Εξηγούμε ότι σεισμοί μπορεί να προέλθουν από την μετακίνηση τεκτονικών πλακών ή από τα ηφαίστεια
- Με την βοήθεια εποπτικού υλικού και σχετικών βίντεο βλέπουμε το εσωτερικό ενός ηφαιστείου καθώς και την κίνηση των τεκτονικών πλακών της γης.
- Με διάφορα χρώματα πλαστελίνης , αναπαράγαμε τη δομή της γης, ξεκινώντας από το κέντρο και φτάνοντας μέχρι τις τεκτονικές πλάκες πάνω στις οποίες βρίσκονται οι θάλασσες και η ξηρά
- Επισημάναμε ότι μόνο οι τεκτονικές πλάκες και ο πυρήνας της Γης είναι σκληρά . Τα υπόλοιπα μέρη μοιάζουν με λάβα (ρευστά) και άρα κινούνται συνεχώς.
- Βάλαμε σε ένα μπωλ κομμάτια από φελιζόλ να επιπλέουν πάνω σε πορτοκαλί νερό (λάβα) φανταστήκαμε πως κάπως έτσι επιπλέουν οι τεκτονικές πλάκες πάνω στον μανδύα.
- Επισημάναμε ότι μερικές φορές οι πλάκες συγκρούονται μεταξύ τους και άλλοτε πάλι απομακρύνονται προκαλώντας ένα δυνατό κούνημα, το σεισμό.
- Πραγματοποιούμε πείραμα έκρηξης ηφαιστείου, αναμιγνύοντας ξύδι, σόδα και κόκκινη μπογιά μέσα ένα μπουκαλάκι με νερό. Το μπουκαλάκι το έχουμε «ντύσει» με χαρτί για να πάρει την μορφή ηφαιστείου.
- Διαβάσαμε για τον Ήφαιστο και είδαμε σχετικό βίντεο για την ιδιότητά του και τον συσχετισμό του με τα ηφαίστεια.
- Μιλήσαμε για την κοσμογονία και τον γίγαντα Εγκέλαδο. Διαβάσαμε τον σχετικό μύθο από την αρχαία ελληνική μυθολογία. Τα παιδιά παρατήρησαν το άγαλμα του Εγκέλαδου στο διαδίκτυο και το αναπαρέστησαν.
- Είδαμε εικόνες από τσουνάμι και ανακαλύψαμε ότι σεισμός μπορεί να γίνει στη στεριά αλλά και στην θάλασσα.
- Προσπαθήσαμε να καταλάβουν τα παιδιά πως ο φόβος δεν είναι κάτι κακό ή κάτι για το οποίο θα έπρεπε να ντρεπόμαστε αλλά κάτι χρήσιμο, γιατί βοηθάει τον άνθρωπο να μένει ζωντανός. Τί θα γινόταν, για παράδειγμα, αν δεν φοβόμασταν το σεισμό; Θα προφυλαγόμασταν; Θα προετοιμαζόμασταν; Και αν δεν τα κάναμε όλα αυτά, ποιά θα ήταν τα αποτελέσματα;
- Ξεχωρίσαμε τα συναισθήματα του φόβου και του πανικού που προκαλεί ένας σεισμός. Με την βοήθεια εποπτικού υλικού από την σελίδα του ΟΑΣΠ βλέπουμε ότι ο πανικός έχει καταστροφικά αποτελέσματα.
- Επικεντρωνόμαστε στα μέτρα προστασίας που πρέπει να παίρνουμε σε περίπτωση σεισμού. Συζητούμε τι πρέπει να κάνουμε πριν, κατά την διάρκεια και μετά τον σεισμό μέσα από αφίσες, εικόνες του Οργανισμού Αντισεισμικής Προστασίας.
- Κάνουμε πράξη αυτά που μάθαμε κάνοντας ασκήσεις ετοιμότητας. Ταυτόχρονα τραγουδάμε για να ξεπεράσουμε τον φόβο μας.
- Ενημερωθήκαμε για το τι πρέπει να έχουμε μαζί μας σε περίπτωση σεισμού. Ξεχωρίσαμε τα χρήσιμα από τα άχρηστα αντικείμενα και φτιάξαμε «Το σακίδιο του σεισμού».
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ –ΕΚΦΡΑΣΗ
- Ομαδική κατασκευή με φυσικά υλικά «Ο γίγαντας Εγκέλαδος»
- Ζωγραφίσαμε πάνω σε αμφορείς την μάχη του Εγκέλαδου με την Θεά Αθηνά
- Ζωγραφίσαμε με νερομπογιές ηφαίστεια κατά την ώρα της έκρηξης.
- Κόψαμε και φτιάξαμε ομαδική εργασία με θέμα «Τα σεισμοσπιτάκια»
- Με άχρηστα υλικά όπως χαρτόκουτα καπάκια και διάφορα χαρτιά, φτιάχνουμε την τηλεόρασή μας, από όπου θα λέμε τις ειδήσεις και θα παίρνουμε συνεντεύξεις.
- Ζωγραφίσαμε τους «φόβους» μας
- Στην ελεύθερη απασχόληση το θέμα ήταν και πάλι τα ηφαίστεια
- Χορέψαμε το τραγούδι « Σεισμός, σεισμός μη σε πιάνει πανικός» από τα Ημισκούμπρια.
- Ζωγραφίσαμε τον Θεό Ήφαιστο
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
- Παίξαμε με το CD-ROM Ramkid Νο 13 που είχε θέμα τα ηφαίστεια.
- Μπήκαμε στην ιστοσελίδα του ΟΑΣΠ και βρήκαμε χρήσιμο υλικό, καθώς και παίξαμε με το διαδικτυακό παιχνίδι του ΟΑΣΠ.
- Αναζητήσαμε πληροφορίες στο διαδίκτυο σχετικές με το θέμα μας.
- Παρακολουθήσαμε πολλά βίντεο στο you tube για το εσωτερικό της γης, τα ηφαίστεια , τον Ήφαιστο, το τσουνάμι, καταστροφές που έχουν προκληθεί από σεισμούς.
- Ψάξαμε πληροφορίες για την χαμένη Ατλαντίδα.
- Φτιάξαμε βιβλιαράκια με οδηγίες για το τι πρέπει να κάνουμε πριν, κατά την διάρκεια και μετά τον σεισμό και τα μοιράσαμε στους γονείς, την ημέρα της παρουσίασης του προγράμματος.
- Φτιάξαμε τα πρέπει και τα δεν πρέπει του σεισμού, αλλά και την τσάντα του σεισμού με το λογισμικό Kidsperation
- Φτιάξαμε το ιστόγραμμά μας μρε το Cmaps tool
- Φτιάξαμε παιχνίδια σεισμού με το Learningapps
- Φτιάξαμε μια παρουσίαση , την οποία και παρουσιάσαμε στους γονείς μα το Powtoon