Διαδικασία
Η δραστηριότητα ξεκινά με την ολοκήρωση της διδασκαλίας της ενότητας "Α. Απεικονίσεις" του σχολικού βιβλίου.
-
Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες των τεσσάρων (4) ατόμων και καλούνται να καταλήξουν από κοινού σε ένα αρχιτεκτόνημα (κτίσμα, κατοικία, μνημείο, ναό, πλατεία, σχέδιο πόλης κ.ο.κ) της επιλογής τους.
-
Αναφορικά με το κτίσμα αυτό, σε δέυτερη φάση θα κληθούν να κάνουν μια έρευνα και να γράψουν ένα σύντομο κείμενο (1-2 σελ) για την ιστορία, το δημιουργό του, τη χρήση και και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του.
-
Στη συνέχεια κάθε ένα από τα μέλη της ομάδας θα αναλάβει ένα διακριτό ρόλο προκειμένου να καταλήξουν στο σχεδιασμό / κατασκευή αρχιτεκτονικών απεικονίσεων (όπως αυτές διδάχθηκαν στο πλαίσιο του μαθήματος) που εκείνα θα επιλέξουν και θα κρινουν απαραίτητο, ούτως ώστε να συνοδεύσουν το περιγραφικό κείμενο.
Κάθε ένα από τα τέσσερα μέλη της κάθε ομάδας θα αναλάβει ένα συγκεκριμένο κόμματι, που θα αντιστοιχεί και σε μια διαφορετική απεικόνιση του αρχιτεκτονικού σχεδίου. Επομένως ο κάθε μαθητής θα έρθει σε επαφή με ένα διακριτό κομμάτι του επαγγέλματος του αρχιτέκτονα.
Για παράδειγμα, ένας μαθητής ενδέχεται να είναι ο σχεδιαστής γραμμικού σχεδίου. Ένα άλλο μέλος της ομάδας μπορεί να ασχοληθεί με το κομμάτι της αρχιτεκτονικής φωτογραφίας, το τρίτο μέλος με την κατασκευή ενός μικρού προπλάσματος και το τέταρτο με τη σχεδίαση των σκαριφημάτων / σκίτσων.
Ο παραπάνω καταμερισμός των εργασιών είναι ενδεικτικός, το ζητούμενο είναι ο κάθε μαθητής να επιλέξει και μία διαφορετική αρχιτεκτονική απεικόνιση της επιλογής του, στο πλάισιο της ομαδικής εργασίας. Το κάθε μέλος ανάλογα καιμε το επιλεγόμενο θέμα μπορεί να αξιοποιήσει τις κλίσεις και τη φαντασία του.
Η κάθε ομάδα έχει την ελευθερία επιλογής οποιωνδήποτε απεικονίσεων - κατασκεών (μετά από συνεννόηση με το διδάσκοντα). Έχει τη δυνατότητα να σχεδιάσει ελέυθερα σχέδια, σκίτσα (προοπτικά, αξονομετρικά, σκαριφήματα ή πρόχειρα), γραμμικά σχέδια (κατόψεις - όψεις - τομές), να βγάλει φωτογραφίες που θα συνοδεύουν το υπόλοιπο υλικό ή να κατασκευάσει κολάζ, πρόπλασμα (μακέτα) ή ότι άλλο κρίνει ότι απεικονίζει με τον καλύτερο τρόπο το επιλεγόμενο αρχιτεκτόνημα. Εάν μια ομάδα επιλέξει να κατασκευάσει μια ενδεχομένως μεγαλύτερη μακέτα, τότε μπορούν και περισσότερα από ένα μέλη της να ασχοληθούν με το κομμάτι αυτό.
Η δραστηριότητα θα εξελιχθεί σε ένα διάστημα ενός μήνα, στο πλαίσιο τεσσάρων μαθημάτων - διδακτικών ωρών.
- Στο πρώτο μάθημα, θα παρουσιαστούν εν συντομία, εκ νέου σε μορφή διάλεξης, παραδείγματα απεικονίσεων αρχιτεκτονικού σχεδίου και θα πραγματοποιηθεί ο σχηματισμός των ομάδων.
- Σε δεύτερη φάση οι μαθητές θα έχουν επιλέξει το κτίριο το οποίο θα αναλύσουν και θα συγκεντρώσουν τις σχετικές πληροφορίες για αυτό.
- Στο τρίτο μάθημα θα έχει ολοκληρωθεί η κατανομή των επί μέρους ρόλων μέσα σε κάθε ομάδα και ο σχεδιασμός θα προχωρήσει στην τάξη με τη βοήθεια του καθηγητή.
- Στο τέταρτο μάθημα θα ολοκληρωθούν τα σχέδια (ή σκίτσα, φωτογραφίες, κολάζ, μακέτα κ.ο.κ) και θα παραδωθούν μαζί με το κέιμενο της έρευνας.
Κατά τη διάρκεια της εξέλιξης των εργασιών των ομάδων, οι μαθητές μπορούν να απευθυνθούν στο δάσκαλο, ο οποίος ενισχύει και προσφέρει βοήθεια όπου χρειαστεί, σε τυχόν απορίες τους. Συμβουλέυει και καθοδηγεί στις περιπτώσεις που οι ομάδες έχουν δυσκολίες ή δεν γνωρίζουν πώς να σχεδίασουν / κατασκευάσουν σε ορισμένα σημεία το project τους. Παράλληλα, είναι απαραίτητη η κινητοποίηση και η συμμετοχή όλων των ομάδων, (αλλά και κάθε μαθητή μεσα σε αυτές) ανεξάρτητα από την έκταση της κάθε εργασίας, ώστε να προχωρήσουν όλες οι διαφορετικές απεικονίσεις στο πλαίσιο της δραστηριότητας.
Επιπλέον, ο καθηγητής προμηθεύει τους μαθητές με βιβλιογραφία, καταλόγους, εκπαιδευτικό υλικό και ιστότοπους με τις κατάλληλες πληροφορίες αναφορικά με αρχιτεκτονικές απεικονίσεις.