Διαδικασία
3.1 ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ ΠΟΡΟΙ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΒΙΝΤΕΟ ΓΙΑ ΑΦΟΡΜΗΣΗ
Οι μαθητές συμπληρώνουν τα κενά στην παρακάτω πρόταση και τη σχολιάζουν στην τάξη.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ: ο τρόπος με τον οποίο μια χώρα ______________, ______________ και _______________ τους πόρους της.
Στη συνέχεια μέσα στη τάξη συμπληρώνουν το παρακάτω multiple choice test:
http://learningapps.org/display?v=p3d3hizsj16
ΜΙΑΣ ΚΑΙ ΒΡΗΚΑΜΕ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΩΣΤΑ ΤΩΡΑ ΠΕΡΝΑΜΕ ΣΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ...ΓΙΑ ΝΑ ΔΟΥΜΕ ΠΟΣΟ ΕΥΚΟΛΗ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΕΣΑΣ...
Τα βασικά στοιχεία για την παραγωγή _______________ και ____________ είναι οι ___________. Υπάρχουν τρία είδη πόρων:
1.______________ πόροι δηλαδή το ανθρώπινο δυναμικό.
2.______________ πόροι όπως μηχανές, κτήρια, εργαλεία κλπ.
3._______________ πόροι όπως το έδαφος, τα ορυκτά, ξυλεία, ψάρια κλπ.
Στο βιβλίο σας στη σελίδα 25 διαβάστε τον ορισμό των οικονομικών πόρων. Ποιο είναι το κύριο χαρακτηριστικό τους;
Στο βιβλίο σας διαβάστε τον ορισμό της παραγωγής και της οικιακής παραγωγής και προσδιορίστε τη διαφορά τους.
Υπάρχουν ΤΡΕΙΣ ΒΑΣΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ:
1.Πρωτογενής παραγωγή: π.χ η γεωργία, η αλιεία, τα ορυχεία κ.α.
2.Δευτερογενής παραγωγή: μεταποίηση ή επεξεργασία των προϊόντων που προέρχονται από την πρωτογενή παραγωγή όπως η βιομηχανία, η χειροτεχνία κ.α.
3.Τριτογενής παραγωγή: Υπηρεσίες. Περιλαμβάνει τους κλάδους που αν και δεν παράγουν αγαθά η συμμετοχή τους όμως είναι απαραίτητη σε μια οργανωμένη παραγωγή αγαθών ή υπηρεσιών όπως τις μεταφορές , το εμπόριο , τα ελεύθερα επαγγέλματα κ.α.
Τα παρακάτω προϊόντα, αγαθά και υπηρεσίες σε ποιες κατηγορίες παραγωγής αντιστοιχούν;
http://cretalive.s3.amazonaws.com/53375/aleuri.jpg
http://blogs.sch.gr/9dimkoryd/files/2014/03/psomia.jpg
Μεταφορά του ψωμιού στα σημεία πώλησής του___________________
http://fscomps.fotosearch.com/compc/FSD/FSD363/x19377476.jpg
http://www.pi-schools.gr/lessons/tee/agricultural_old/images/Syskevasia_trofimon.jpg
μεταφορά του συσκευασμένου προϊόντος στο σούπερ μάρκετ_______________
http://www.dikaiologitika.gr/media/k2/items/cache/26d672607b1f3fa27430b1a9299f2a50_L.jpg
http://www.einsurance.gr/images/Doctors.jpg
http://www.koutipandoras.gr/sites/default/files/styles/article_full/public/kep.jpg?itok=xuXzcvAM
http://supermarkets.xo.gr/ExImages/Products/Info/1788-giaourti-strangisto-total-0-170gr.jpg 0%
http://e-diatrofi.ediatrofiorg.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/07/tomatoes.jpg
http://www.mellofarm.gr/wp-content/uploads/2013/04/spitikos_peltes_tomatas-1240x1048.jpg
ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Παραγωγική διαδικασία : όλοι οι τρόποι με τους οποίους ο άνθρωπος μετασχηματίζει την ύλη, για να της δώσει μορφή χρήσιμη για τη ζωή του. Τα στοιχεία που συντελούν στην παραγωγική διαδικασία ονομάζονται ____________συντελεστές.
Αυτοί είναι:
1._____________δηλαδή η καταβολή ανθρώπινης προσπάθειας, σωματικής και πνευματικής, για την παραγωγή κάποιου προϊόντος. Π.χ ____________
2.___________(γη). Ο συντελεστής αυτός περιλαμβάνει τη γεωγραφική έκταση, επιφάνεια, υπέδαφος, λίμνες, ποτάμια, θάλασσες καθώς και τις ιδιότητες του εδάφους που είναι χρήσιμες στην παραγωγική διαδικασία. Π.χ__________________________
3._______________. Περιλαμβάνει όλα τα προϊόντα που χρησιμοποιούνται στην παραγωγική διαδικασία για την παραγωγή άλλων προϊόντων. Π.χ _____________________________________________________________________
4._______________________.Η προσπάθεια που καταβάλλει ένας άνθρωπος να συνδυάσει τους άλλους συντελεστές παραγωγής ώστε να παραχθούν τα διάφορα προϊόντα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Η χρησιμοποίηση των παραγωγικών συντελεστών για την παραγωγή ενός προϊόντος έχει κάποιο _____________________. Για να παραχθούν αυτοκίνητα θα πρέπει να εργαστούν κάποιοι άνθρωποι οι οποίοι θα πρέπει να _____________ για την εργασία που προσφέρουν. Ο __________ αυτών των ανθρώπων είναι μέρος του κόστους παραγωγής. Όσο αυξάνεται το κόστος παραγωγής ενός προϊόντος τόσο ακριβότερα πωλείται το προϊόν στην αγορά.
Γράψτε ένα παράδειγμα αύξησης του κόστους ενός προϊόντος λόγω αύξησης του κόστους παραγωγής του.
Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και καλούνται να καταγράψουν όλη τη διαδικασία παραγωγής των παρακάτω προϊόντων. Η κάθε ομάδα από ένα α. παραγωγή μιας δερμάτινης τσάντας β .παραγωγή μιας βαμβακερής φούστας γ. παραγωγή ενός χάρτινου μπουκαλιού με αγελαδινό γάλα που βρίσκουμε στα σούπερ μάρκετ. δ. παραγωγή ενός ξύλινου καλόγερου για το κρέμασμα των παλτό ε. παραγωγή ενός τοματοπολτού που βρίσκουμε στα σούπερ μάρκετ. Τα α., β και γ. τα βρίσκουμε σε καταστήματα…
Θα πρέπει να γράψουν όλους τους παραγωγικούς συντελεστές, όλους τους πόρους και τις κατηγορίες παραγωγής.
ΑΓΑΘΑ
Όλα τα πράγματα που είναι χρήσιμα για τις ανάγκες του ανθρώπων ονομάζονται ___________.
Χωρίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες στα Ελεύθερα και στα Οικονομικά.
Το ψωμί, το αυτοκίνητο, τα βιβλία είναι _______________ γιατί τα άτομα τα καταναλώνουν πληρώνοντας κάποιο χρηματικό ποσό. Αλλιώς ονομάζονται Προϊόντα ή Εμπορεύματα. Γιατί ονομάζονται έτσι;
Ονομάζονται προϊόντα γιατί είναι αποτέλεσμα της παραγωγικής διαδικασίας και Εμπορεύματα γιατί γίνονται αντικείμενα αγοραπωλησίας.
Ο αέρας, ο ήλιος, η θάλασσα είναι αγαθά τα οποία οι άνθρωποι μπορούν να τα απολαύσουν χωρίς να πληρώσουν χρήματα και ονομάζονται _____________________.
Διάκριση αγαθών
ΥΛΙΚΑ: τρόφιμα, ρούχα,_________________________________________
ΑΥΛΑ (ο τόνος στο Α!!!!!):υπηρεσίες,_________________________________
ΔΙΑΡΚΗ : αγαθά που χρησιμοποιούνται πολλές φορές για τον ίδιο σκοπό π.χ________________________________________________________
ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΑ :αγαθά που μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνο μία φορά για το σκοπό που έχουν παραχθεί π.χ__________________________________
ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΑ :αγαθά που χρησιμοποιούνται στην παραγωγική διαδικασία από την οποία παράγονται άλλα αγαθά π.χ _________________
ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΑ :αγαθά που χρησιμοποιούνται για την άμεση ικανοποίηση των αναγκών των ανθρώπων, δηλαδή για κατανάλωση π.χ πορτοκάλια,,___________________________________________________
Σε ποιες κατηγορίες ανήκουν τα παρακάτω αγαθά;
Σοκολάτα |
|
|
|
|
|
Γάλα |
|
|
|
|
|
Στερεοφωνικό |
|
|
|
|
|
Ιδιωτικό αυτοκίνητο |
|
|
|
|
|
Εταιρικό αυτοκίνητο |
|
|
|
|
|
Ραπτομηχανή οικιακής χρήσης |
|
|
|
|
|
Ραπτομηχανή εργοστασίου |
|
|
|
|
|
ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ:
Οι μαθητές ανεβάζουν στο padlet που θα τους δώσει ο –η εκπαιδευτικός τους τις φωτογραφίες και τα σχόλια από την επίσκεψη τους στην εταιρία SKAG και την εταιρία παραγωγής καραμέλας ΛΑΒΔΑΣ καθώς και τις εντυπώσεις τους από την επίσκεψη.
ΤΟ ΦΥΛΛΟ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΑΦΟΡΑ ΤΑ ΕΞΗΣ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΝΩΣΕΩΝ:
ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΤΗΣ ΔΙΑΚΡΙΣΗΣ ΑΓΑΘΩΝ:
http://LearningApps.org/watch?v=p64bfzon516
ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΩΝ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΩΝ
http://LearningApps.org/watch?v=phoi7ue8j16