Σενάριο

Το στοιχείο που ζητήσατε δεν μπορεί να προβληθεί

Εισαγωγή

 

 

Διδακτικά σενάρια ιστοεξερευνήσεων

1. Τίτλος: Ο Υπολογιστής μου μπορεί να αρρωστήσει;

Τύπος δραστηριότητας: Ιστoεξερεύνηση

Τάξεις: Α’, Β’, Γ’ Γυμνασίου

Προτεινόμενη διάρκεια: 4-6 διδακτικές εβδομάδες

Γνωστικές περιοχές: ΤΠΕ, Πληροφορική

 

Συνοπτική παρουσίαση

Η ακόλουθη δραστηριότητα ιστοεξερεύνησης αφορά στους ιούς και στην ασφάλεια των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Έχει σχεδιαστεί με βάση τους στόχους του Προγράμματος Σπουδών του Γυμνασίου. Είναι αναρτημένη στην πλατφόρμα ιστοεξερευνήσεων που αναπτύσσεται πιλοτικά από την Ομάδα Ηλεκτρονικής Μάθησης του Τμήματος Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, στη διεύθυνση http://eprl.korinthos.uop.gr/myWQ.

 

Δομή της Ιστοεξερεύνησης

Εισαγωγή: Κάποιες φορές ακόμη και οι υπολογιστές μπορούν «αρπάξουν κρύωμα» που ονομάζουμε και ιό. Όμως είναι μια κατάσταση που μπορούμε να αντιμετωπίσουμε αλλά και να προλάβουμε με τα κατάλληλα μέτρα. Πραγματοποιώντας τη δραστηριότητα αυτή, θα είσαι σε θέση να γνωρίζεις ποια είναι τα είδη των ιών των υπολογιστών, πως μπορούν να βλάψουν το υπολογιστικό σου σύστημα και τι μπορείς να κάνεις για να αποφύγεις…τα κρυολογήματα του υπολογιστή σου.

Για να αποκτήσεις μια πρώτη εικόνα προτείνουμε να δεις τα παρακάτω βίντεο

 

Δραστηριότητα: Θα δημιουργήσουμε ένα ψηφιο-ιατρείο και θα συγκροτηθούν ομάδες ειδικών για να μελετήσουμε το θέμα. Το ψηφιο-ιατρείο αποτελείται από τέσσερις ομάδες ειδικών:

Στόχος της εργασίας σας είναι να γνωρίσουμε και να διαπραγματευτούμε στην τάξη μας

Κάθε ομάδα πρέπει να πραγματοποιήσει έρευνα σχετικά με το αντικείμενό της, να αναζητήσει πληροφορίες, να αναλύσει το σχετικό υλικό και να παρουσιάσει το πεδίο δράσης της στις υπόλοιπες με τη βοήθεια λογισμικού παρουσιάσεων. Στη δημιουργία της παρουσίασης, θα συμβάλλει κάθε μέλος της ομάδας.

 

Διαδικασία: Θα δημιουργήσετε τέσσερις ομάδες. Κάθε ομάδα θα διαπραγματευτεί το πρόβλημα μέσα από μια διαφορετική σκοπιά. Για το σκοπό αυτό θα πρέπει να αναλάβετε συγκεκριμένους ρόλους και να ασχοληθείτε με τους εξής άξονες μελέτης:

Μετά την ολοκλήρωση της διερεύνησης, να συνεργαστείτε στην ομάδα σας και να αναπτύξετε μια πολυμεσική παρουσίαση με το υλικό της δουλειάς σας. Κάθε ομάδα θα παρουσιάσει την εργασία της στην τάξη, ώστε να ενημερώσει τους υπόλοιπους μαθητές για το πεδίο έρευνάς της.  Στη συνέχεια θα γίνει συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων από όλους.

 

Πηγές-Μέσα: Παρακάτω δίνονται, για κάθε ομάδα, διάφοροι δικτυακοί τόποι από τους οποίους μπορείτε να ξεκινήσετε την για έρευνά σας. Στη συνέχεια, μπορείτε να αναζητήσετε και να χρησιμοποιήσετε πρόσθετε σχετικές πηγές στον Παγκόσμιο Ιστό, αφού πρώτα ελέγξετε την εγκυρότητα και την αξιοπιστία τους.

Ερευνητική ψηφιο-ιατρική ομάδα

Ψηφιο-τεχνική υπηρεσία

Ψηφιο-γιατροί

Δημιουργοί ιών/κακόβουλου λογισμικού

-Ηλεκτρονικό περιοδικό Inlife, Οι "master hackers" του κόσμου αποκαλύπτονται, http://www.in2life.gr/features/faces/articles/145191/Face.aspx

Να επεκτείνετε την αναζήτησή σας και σε άλλες πηγές στον Παγκόσμιο Ιστό, σε έντυπα ή περιοδικά. Κρατείστε σημειώσεις για τις πιο σημαντικές πληροφορίες, αναλύστε και ανασυνθέστε το υλικό, αναζητείστε επιστημονικά δεδομένα και σχετικές φωτογραφίες ή βίντεο, δημιουργείστε γραφήματα για την παραστατική απεικόνιση των δεδομένων κ.λπ. Οι παρουσιάσεις που θα δημιουργήσετε θα πρέπει να είναι περιεκτικές και να επικεντρώνονται στα σημαντικά και ουσιώδη ζητήματα.

 

Αξιολόγηση: Αφού ολοκληρώθηκε η αποστολή σας, ήρθε η ώρα να αξιολογήσετε την προσπάθειά σας. Συμπληρώστε τον παρακάτω πίνακα αξιολογώντας τα διάφορα κριτήρια (4 = άριστα, 3 = πολύ καλά, 2 = καλά, 1 = ανεπαρκώς):

Κριτήριο αξιολόγησης

Βαθμός

4

3

2

1

Περιεχόμενο και οργάνωση της εργασίας

 

 

 

 

Οι πληροφορίες που παρατίθενται είναι σύμφωνες με τα ζητούμενα της εργασίας. Δεν υπάρχουν ανακρίβειες και γίνεται σωστή αξιοποίηση των πηγών

 

 

 

 

Οι πληροφορίες έχουν οργανωθεί με λογική σειρά, υπάρχει σωστή σύνδεση και ολοκληρωμένη διαπραγμάτευση

 

 

 

 

Γίνεται σωστή χρήση της γλώσσας Δεν υπάρχουν συντακτικά, γραμματικά ή ορθογραφικά λάθη.

 

 

 

 

Παρουσίαση της εργασίας

 

 

 

 

Έχουν χρησιμοποιηθεί κατάλληλες εικόνες, γραφικά και μορφοποιήσεις

 

 

 

 

Η παρουσίαση της εργασίας σας ήταν αναλυτική και κατανοητή από τους συμμαθητές σας.

Στην παρουσίαση της εργασίας σας συμμετείχαν όλα τα μέλη της ομάδας. Απαντήσατε ικανοποιητικά σε ερωτήσεις σχετικές με την εργασία σας.

 

 

 

 

Ομαδική δουλειά/Συνεργασία

 

 

 

 

Κάθε μέλος της ομάδας συμμετείχε ενεργά στην έρευνα και στη  μελέτη του θέματος

 

 

 

 

Τα μέλη της ομάδας σας συνεργάστηκαν άριστα μεταξύ τους και συνέβαλαν όλοι στο τελικό αποτέλεσμα

 

 

 

 

 

 

Συμπέρασμα: Συγχαρητήρια, το ψηφ-ιατρείο στελεχώθηκε με εξειδικευμένο προσωπικό. Με την ολοκλήρωση της δραστηριότητας, θα πρέπει να έχεις μάθει αρκετά για τους ιούς των υπολογιστών

 

Σελίδα καθηγητή:

Θέση στο Πρόγραμμα Σπουδών: Η δραστηριότητα εντάσσεται στο μάθημα της Πληροφορικής Γυμνασίου, στο πλαίσιο της ενότητας «Γνωρίζω το Διαδίκτυο και επικοινωνώ». Ο εκπαιδευτικός της Πληροφορικής έχει τη δυνατότητα να εντάξει την ιστοεξερεύνηση αυτή στο μάθημα οποιασδήποτε τάξης του γυμνασίου, ανάλογα με τις προϋπάρχουσες γνώσεις, τις εμπειρίες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών του. 

Τύπος Δραστηριότητας: Διερεύνηση, επίλυση προβλήματος

Εκτιμώμενη Διάρκεια: 4-6 διδακτικές ώρες

 

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι διδακτικοί στόχοι της δραστηριότητας είναι, ο μαθητής να είναι ικανός/η να:

 

Διδακτική Παιδαγωγική προσέγγιση

Ο στόχος της δραστηριότητας δεν είναι η παράθεση τεχνικών όρων και πληροφοριών σχετικά με το αντικείμενο ούτε, πολύ περισσότερο, η στείρα και εξαντλητική μελέτη του. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι καθοδηγητικός και υποστηρικτικός με στόχο 

 

Αξιολόγηση: Πέρα από την αυτό-αξιολόγηση των μαθητών, ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιολογήσει και ο ίδιος κάθε παραδοτέο χρησιμοποιώντας τη ρουμπρίκα της σχετικής ενότητας.

 

Πρόσθετες πηγές

 


2. Τίτλος: Ένα ταξίδι στους υγροβιότοπους της χώρας μας

Τύπος δραστηριότητας: Ιστoεξερεύνηση

Τάξεις: Ε’ και Στ’ Δημοτικού, Α’ Γυμνασίου

Προτεινόμενη διάρκεια: 4-6 διδακτικές εβδομάδες

Γνωστικές περιοχές: ΤΠΕ, Περιβάλλον, Φυσικές Επιστήμες

 

Συνοπτική παρουσίαση

Η παρακάτω δραστηριότητα ιστοεξερεύνησης αφορά στη μελέτη των υγροβιότοπων της χώρας μας. Έχει σχεδιαστεί με βάση τους στόχους του νέου Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής και ΤΠΕ. Είναι αναρτημένη στην πλατφόρμα ιστοεξερευνήσεων που αναπτύσσεται από την Ομάδα Ηλεκτρονικής Μάθησης του Τμήματος Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.

http://eprl.korinthos.uop.gr/myWQ/webquest/soporte_derecha_w.php?id_actividad=1&id_pagina=1

 

Δομή της Ιστοεξερεύνησης

Εισαγωγή: Το ζήτημα της προστασίας του περιβάλλοντος αποτελεί στη σημερινή εποχή ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα που απασχολούν τις περισσότερες αναπτυγμένες χώρες, διεθνείς οργανισμούς, μη κρατικές και οικολογικές οργανώσεις, αλλά και τους πολίτες. Η χώρα μας έχει το γεωγραφικό πλεονέκτημα να διαθέτει πολλούς υγροβιότοπους, οι οποίοι είναι ονομαστοί για τη φυσική ομορφιά τους και ιδιαίτερα σημαντικοί για την σπάνια χλωρίδα και ορνιθοπανίδα τους, καθώς και για τη συμβολή τους στην ανάπτυξη των γύρω περιοχών. Η εργασία αυτή είναι ένα ταξίδι στον Παγκόσμιο Ιστό, που θα σας δώσει την ευκαιρία να γνωρίσετε και να εξερευνήσετε τους σημαντικότερους υγροβιότοπους της χώρας μας. Ελπίζουμε να είναι ενδιαφέρον και ευχάριστο.

 

Εργασία: Στόχος της εργασίας σας είναι να γνωρίσετε τους σημαντικότερους υγροβιότοπους της χώρας μας. Να ενημερωθείτε και να εξερευνήσετε τις πολλαπλές πτυχές που αφορούν στο ζήτημα της προστασίας και της αειφόρου ανάπτυξης των υδρόβιων οικοσυστημάτων. Αφού ανατρέξετε στις διευθύνσεις του Διαδικτύου που ακολουθούν, να αναζητήσετε σχετικό υλικό και πληροφορίες, ώστε να απαντήσετε στα παρακάτω ερωτήματα:

 

Διαδικασία: Θα πρέπει να χωριστείτε σε έξι ομάδες μαθητών. Κάθε ομάδα θα διαπραγματευτεί το πρόβλημα μέσα από μια διαφορετική σκοπιά. Για το σκοπό αυτό θα πρέπει να αναλάβετε συγκεκριμένους ρόλους και να ασχοληθείτε με τους εξής άξονες μελέτης:

Μετά την ολοκλήρωση της εργασίας σας, κάθε ομάδα θα παραδώσει μια σχετική έκθεση. Στη συνέχεια θα συνεργαστείτε μεταξύ σας και, με βάση το υλικό που έχετε στη διάθεσή σας, να αναπτύξετε μια πολυμεσική παρουσίαση όλης της δουλειάς σας. 

 

Πηγές-Μέσα: Χρησιμοποιείστε αρχικά τις παρακάτω ιστοσελίδες:

Ελληνικό Κέντρο Βιοτόπων-Υγροτόπων, http://www.ekby.gr

Υγροβιότοποι, http://virtualschool.web.auth.gr/2.4/TheoryResearch/KarpadakisYgrotopoi.html

Σύμβαση Ramsar – Βικιπαίδεια,

http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A3%CF%8D%CE%BC%CE%B2%CE%B1%CF%83%CE%B7_%CE%A1%CE%B1%CE%BC%CF%83%CE%AC%CF%81

Greenpage, http://www.greenpage.gr/ydrobiotopoi.htm ,

Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, http://www.ornithologiki.gr

Εθνικό Δίκτυο Πληροφοριών Περιβάλλοντος, http://www.e-per.gr

Πύλη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, http://www.kpe.gr

Οικολογική Επιθεώρηση, http://www.oikologos.gr

Βικιπαίδεια, http://el.wikipedia.org

Στη συνέχεια να επεκτείνετε την αναζήτησή σας και σε άλλες πηγές στον Παγκόσμιο Ιστό, σε έντυπα ή περιοδικά. Κρατείστε σημειώσεις για τις πιο σημαντικές πληροφορίες, αναλύστε και ανασυνθέστε το υλικό, αναζητείστε επιστημονικά δεδομένα και σχετικές φωτογραφίες ή βίντεο, δημιουργείστε γραφήματα για την παραστατική απεικόνιση των δεδομένων κ.λπ. Η παρουσίασή σας θα πρέπει να είναι περιεκτική και να επικεντρώνεται στα σημαντικά και ουσιώδη ζητήματα.

 

Αξιολόγηση: Η αξιολόγηση κάθε έκθεσης θα είναι ομαδική. Θα ληφθούν υπόψη η ποιότητα της οργάνωσης του υλικού, ο πλούτος πληροφοριών, η χρήση οπτικού υλικού (φωτογραφιών) και η ανάπτυξη γραφημάτων, η ποιότητα των επιχειρημάτων και τα συμπεράσματα-προτάσεις. Η πολυμεσική παρουσίαση θα αξιολογηθεί ως προς την ποιότητα των πολυμεσικών πληροφοριών, την περιεκτικότητα, τη δημιουργικότητα, τη φαντασία και την πρωτοτυπία της.

 

Συμπέρασμα: Έχοντας ολοκληρώσει με επιτυχία την εργασία σας θα έχετε μάθει πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα για τους υγροβιότοπους της χώρας μας, για το ρόλο και τη σημασία τους στην ευρύτερη περιοχή, καθώς και για τους κινδύνους ή τις απειλές που δέχονται από τις ανθρώπινες παρεμβάσεις. Θα έχετε μάθει να εξερευνάτε αποτελεσματικά πηγές στο Διαδίκτυο, να αξιολογείτε τις πληροφορίες και να τις αξιοποιείτε με στόχο την ολοκληρωμένη προσέγγιση ενός πραγματικού προβλήματος της σημερινής ζωής. Δώστε μια σύνοψη της εργασίας σας. Τι θα προτείνατε για την παραπέρα μελέτη του θέματος αυτού;

 

Σελίδα καθηγητή

Θέση στο Πρόγραμμα Σπουδών: Η δραστηριότητα αυτή προτείνεται για το μάθημα των ΤΠΕ στην Ε’ ή ΣΤ' Δημοτικού ως ένα διαθεματικό σχέδιο έρευνας. Κατά συνέπεια, είναι επιθυμητό να υλοποιηθεί σε συνδυασμό και συνεργασία με άλλες γνωστικές περιοχές, όπως οι Φυσικές Επιστήμες και το Περιβάλλον.

 

Τύπος Δραστηριότητας: Σχέδιο έρευνας, επίλυση προβλήματος

Εκτιμώμενη Διάρκεια: 4-6 εβδομάδες

 

Διδακτικοί στόχοι

Οι βασικοί στόχοι και τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα της δραστηριότητας είναι κάθε μαθητής/τρια να είναι ικανός/ή

 

Απαιτούμενη υποδομή: Σχολικό εργαστήριο, σύνδεση στο Διαδίκτυο, ψηφιακή φωτογραφική μηχανή, βίντεο

 

Εκτίμηση των δυσκολιών των μαθητών

Οι δυσκολίες που αναμένεται να αντιμετωπίσουν οι μαθητές αφορούν

 

Διδακτική - Παιδαγωγική προσέγγιση

Ο στόχος της δραστηριότητας δεν είναι η παράθεση ορολογίας και πληροφοριών σχετικά με το αντικείμενο ούτε, πολύ περισσότερο, η στείρα και εξαντλητική μελέτη του. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι καθοδηγητικός και υποστηρικτικός με στόχο 

 

Αξιολόγηση: Πέρα από την αυτό-αξιολόγηση των μαθητών, ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιολογήσει το παραδοτέο χρησιμοποιώντας σχετική ρουμπρίκα.