Εισαγωγή
Διδακτικά σενάρια ιστοεξερευνήσεων
1. Τίτλος: Ο Υπολογιστής μου μπορεί να αρρωστήσει;
Τύπος δραστηριότητας: Ιστoεξερεύνηση
Τάξεις: Α’, Β’, Γ’ Γυμνασίου
Προτεινόμενη διάρκεια: 4-6 διδακτικές εβδομάδες
Γνωστικές περιοχές: ΤΠΕ, Πληροφορική
Συνοπτική παρουσίαση
Η ακόλουθη δραστηριότητα ιστοεξερεύνησης αφορά στους ιούς και στην ασφάλεια των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Έχει σχεδιαστεί με βάση τους στόχους του Προγράμματος Σπουδών του Γυμνασίου. Είναι αναρτημένη στην πλατφόρμα ιστοεξερευνήσεων που αναπτύσσεται πιλοτικά από την Ομάδα Ηλεκτρονικής Μάθησης του Τμήματος Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, στη διεύθυνση http://eprl.korinthos.uop.gr/myWQ.
Δομή της Ιστοεξερεύνησης
Εισαγωγή: Κάποιες φορές ακόμη και οι υπολογιστές μπορούν «αρπάξουν κρύωμα» που ονομάζουμε και ιό. Όμως είναι μια κατάσταση που μπορούμε να αντιμετωπίσουμε αλλά και να προλάβουμε με τα κατάλληλα μέτρα. Πραγματοποιώντας τη δραστηριότητα αυτή, θα είσαι σε θέση να γνωρίζεις ποια είναι τα είδη των ιών των υπολογιστών, πως μπορούν να βλάψουν το υπολογιστικό σου σύστημα και τι μπορείς να κάνεις για να αποφύγεις…τα κρυολογήματα του υπολογιστή σου.
Για να αποκτήσεις μια πρώτη εικόνα προτείνουμε να δεις τα παρακάτω βίντεο
Δραστηριότητα: Θα δημιουργήσουμε ένα ψηφιο-ιατρείο και θα συγκροτηθούν ομάδες ειδικών για να μελετήσουμε το θέμα. Το ψηφιο-ιατρείο αποτελείται από τέσσερις ομάδες ειδικών:
- την ερευνητική ψηφιο-ιατρική ομάδα
- την ψηφιο-τεχνική υπηρεσία
- τους ψηφιο-γιατρούς
- τους ‘δημιουργούς’ των ιών/κακόβουλου λογισμικού.
Στόχος της εργασίας σας είναι να γνωρίσουμε και να διαπραγματευτούμε στην τάξη μας
- τους ιούς υπολογιστών και τις μορφές κακόβουλου λογισμικού
- τη σημασία της προστασίας ιούς και κακόβουλο λογισμικό
- τεχνικές και κανόνες ασφάλειας και προστασίας από κακόβουλο λογισμικό.
Κάθε ομάδα πρέπει να πραγματοποιήσει έρευνα σχετικά με το αντικείμενό της, να αναζητήσει πληροφορίες, να αναλύσει το σχετικό υλικό και να παρουσιάσει το πεδίο δράσης της στις υπόλοιπες με τη βοήθεια λογισμικού παρουσιάσεων. Στη δημιουργία της παρουσίασης, θα συμβάλλει κάθε μέλος της ομάδας.
Διαδικασία: Θα δημιουργήσετε τέσσερις ομάδες. Κάθε ομάδα θα διαπραγματευτεί το πρόβλημα μέσα από μια διαφορετική σκοπιά. Για το σκοπό αυτό θα πρέπει να αναλάβετε συγκεκριμένους ρόλους και να ασχοληθείτε με τους εξής άξονες μελέτης:
- Ερευνητική ψηφιο-ιατρική ομάδα: Τι είναι οι ιοί υπολογιστών; Ποια είναι τα βασικότερα είδη ιών και κακόβουλου λογισμικού; Πώς λειτουργούν;
- Ψηφιο-τεχνική υπηρεσία: Με ποιόν τρόπο μολύνεται ένας υπολογιστής και πως διαδίδεται ένας ιός; Ποια είναι τα συμπτώματα ενός υπολογιστικού συστήματος που έχει προσβληθεί από ιό; Τι μπορεί να συμβεί σε ένα υπολογιστικό σύστημα που έχει προσβληθεί από ιό;
- Ψηφιο-γιατροί: Με ποιον τρόπο απομακρύνεται ένας ιός από το υπολογιστικό σύστημα που έχει προσβάλλει; Πώς λειτουργούν τα αντιβιοτικά προγράμματα; Ποια είδη λογισμικού χρησιμοποιούνται για την προστασία ενός υπολογιστικού συστήματος.
- Δημιουργοί ιών/κακόβουλου λογισμικού: Για ποιο λόγο δημιουργούνται οι ιοί υπολογιστών; Υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο; Έχουν τιμωρηθεί στο παρελθόν δημιουργοί ιών υπολογιστών; Τι είναι hacker και τι cracker;
Μετά την ολοκλήρωση της διερεύνησης, να συνεργαστείτε στην ομάδα σας και να αναπτύξετε μια πολυμεσική παρουσίαση με το υλικό της δουλειάς σας. Κάθε ομάδα θα παρουσιάσει την εργασία της στην τάξη, ώστε να ενημερώσει τους υπόλοιπους μαθητές για το πεδίο έρευνάς της. Στη συνέχεια θα γίνει συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων από όλους.
Πηγές-Μέσα: Παρακάτω δίνονται, για κάθε ομάδα, διάφοροι δικτυακοί τόποι από τους οποίους μπορείτε να ξεκινήσετε την για έρευνά σας. Στη συνέχεια, μπορείτε να αναζητήσετε και να χρησιμοποιήσετε πρόσθετε σχετικές πηγές στον Παγκόσμιο Ιστό, αφού πρώτα ελέγξετε την εγκυρότητα και την αξιοπιστία τους.
Ερευνητική ψηφιο-ιατρική ομάδα
- Βικιπαίδεια, http://el.wikipedia.org/wiki/Ιός_(υπολογιστές)
- Ασφάλεια υπολογιστών, http://www.itsecurity.gr
- Εκπαιδευτικό βίντεο, http://www.youtube.com/watch?v=1iNKEiEfoTs
- ΚΕΠΛΗΝΕΤ Φλώρινας, http://dide.flo.sch.gr/Plinet/Tutorials/Tutorials-Viruses.html
- Saferinternet.gr, http://www.saferinternet.gr
Ψηφιο-τεχνική υπηρεσία
- Ασφάλεια υπολογιστών, http://www.itsecurity.gr
- Τρόποι προστασίας και αντιμετώπισης από τους ιούς, http://www.virus.gr/portal/content/τρόποι-προστασίας-αντιμετώπισης
- Πανεπιστήμιο Κρήτης, http://www.noc.ntua.gr/index.php?module=ContentExpress&func=display& ceid=174
- Microsoft, http://windows.microsoft.com/el-GR/windows-vista/how-can-i-tell-if-my-computer-has-a-virus
Ψηφιο-γιατροί
- Ασφάλεια στο Διαδίκτυο (ΠΣΔ), http://www2.e-yliko.gr/htmls/safety/svirus.aspx
- Τρόποι προστασίας και αντιμετώπισης από τους ιούς, http://www.virus.gr/portal/content/τρόποι-προστασίας-αντιμετώπισης
- Τι είναι και τι κάνει ένα antivirus, http://tip.gr/dev/articles/anti-virus.asp
- Εκπαιδευτικό βίντεο από το ΠΣΔ, http://www.youtube.com/watch?v=4VAy4cI0eiI
Δημιουργοί ιών/κακόβουλου λογισμικού
-Ηλεκτρονικό περιοδικό Inlife, Οι "master hackers" του κόσμου αποκαλύπτονται, http://www.in2life.gr/features/faces/articles/145191/Face.aspx
- ΚΕΠΛΗΝΕΤ Φλώρινας, http://dide.flo.sch.gr/Plinet/Tutorials/Tutorials-Hackers-Crackers.html
- ITsecurity.gr, http://itsecurity.gr/hackers.html
- Δικτυακός τόπος για το ηλεκτρονικό έγκλημα, http://www.e-crime.gr
Να επεκτείνετε την αναζήτησή σας και σε άλλες πηγές στον Παγκόσμιο Ιστό, σε έντυπα ή περιοδικά. Κρατείστε σημειώσεις για τις πιο σημαντικές πληροφορίες, αναλύστε και ανασυνθέστε το υλικό, αναζητείστε επιστημονικά δεδομένα και σχετικές φωτογραφίες ή βίντεο, δημιουργείστε γραφήματα για την παραστατική απεικόνιση των δεδομένων κ.λπ. Οι παρουσιάσεις που θα δημιουργήσετε θα πρέπει να είναι περιεκτικές και να επικεντρώνονται στα σημαντικά και ουσιώδη ζητήματα.
Αξιολόγηση: Αφού ολοκληρώθηκε η αποστολή σας, ήρθε η ώρα να αξιολογήσετε την προσπάθειά σας. Συμπληρώστε τον παρακάτω πίνακα αξιολογώντας τα διάφορα κριτήρια (4 = άριστα, 3 = πολύ καλά, 2 = καλά, 1 = ανεπαρκώς):
Κριτήριο αξιολόγησης |
Βαθμός |
|||
4 |
3 |
2 |
1 |
|
Περιεχόμενο και οργάνωση της εργασίας |
|
|
|
|
Οι πληροφορίες που παρατίθενται είναι σύμφωνες με τα ζητούμενα της εργασίας. Δεν υπάρχουν ανακρίβειες και γίνεται σωστή αξιοποίηση των πηγών |
|
|
|
|
Οι πληροφορίες έχουν οργανωθεί με λογική σειρά, υπάρχει σωστή σύνδεση και ολοκληρωμένη διαπραγμάτευση |
|
|
|
|
Γίνεται σωστή χρήση της γλώσσας Δεν υπάρχουν συντακτικά, γραμματικά ή ορθογραφικά λάθη. |
|
|
|
|
Παρουσίαση της εργασίας |
|
|
|
|
Έχουν χρησιμοποιηθεί κατάλληλες εικόνες, γραφικά και μορφοποιήσεις |
|
|
|
|
Η παρουσίαση της εργασίας σας ήταν αναλυτική και κατανοητή από τους συμμαθητές σας. Στην παρουσίαση της εργασίας σας συμμετείχαν όλα τα μέλη της ομάδας. Απαντήσατε ικανοποιητικά σε ερωτήσεις σχετικές με την εργασία σας. |
|
|
|
|
Ομαδική δουλειά/Συνεργασία |
|
|
|
|
Κάθε μέλος της ομάδας συμμετείχε ενεργά στην έρευνα και στη μελέτη του θέματος |
|
|
|
|
Τα μέλη της ομάδας σας συνεργάστηκαν άριστα μεταξύ τους και συνέβαλαν όλοι στο τελικό αποτέλεσμα |
|
|
|
|
Συμπέρασμα: Συγχαρητήρια, το ψηφ-ιατρείο στελεχώθηκε με εξειδικευμένο προσωπικό. Με την ολοκλήρωση της δραστηριότητας, θα πρέπει να έχεις μάθει αρκετά για τους ιούς των υπολογιστών
- ποιες συνέπειες έχουν για τον υπολογιστή μας
- πώς λειτουργούν
- πώς μπορείς να απαλλαγείς από αυτούς και να προστατεύσεις τον υπολογιστή σου.
Σελίδα καθηγητή:
Θέση στο Πρόγραμμα Σπουδών: Η δραστηριότητα εντάσσεται στο μάθημα της Πληροφορικής Γυμνασίου, στο πλαίσιο της ενότητας «Γνωρίζω το Διαδίκτυο και επικοινωνώ». Ο εκπαιδευτικός της Πληροφορικής έχει τη δυνατότητα να εντάξει την ιστοεξερεύνηση αυτή στο μάθημα οποιασδήποτε τάξης του γυμνασίου, ανάλογα με τις προϋπάρχουσες γνώσεις, τις εμπειρίες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών του.
Τύπος Δραστηριότητας: Διερεύνηση, επίλυση προβλήματος
Εκτιμώμενη Διάρκεια: 4-6 διδακτικές ώρες
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Οι διδακτικοί στόχοι της δραστηριότητας είναι, ο μαθητής να είναι ικανός/η να:
- να διακρίνει ιούς υπολογιστών και να είναι ενήμερος για τις μορφές κακόβουλου λογισμικού
- να περιγράφει τι είναι ιός υπολογιστή
- να γνωρίζει τα μέτρα προστασίας υπολογιστικών συστημάτων
- να αξιολογεί την ασφάλεια των αρχείων που διαχειρίζεται
- να εφαρμόζει τεχνικές και κανόνες ασφάλειας και προστασίας από κακόβουλο λογισμικό
- να αναζητά, να αξιολογεί και να αξιοποιεί πληροφορίες με στόχο την επίλυση προβλημάτων
- να δημιουργεί παρουσιάσεις για την ολοκληρωμένη διαπραγμάτευση ενός θέματος που τού ανατίθεται.
Διδακτική Παιδαγωγική προσέγγιση
Ο στόχος της δραστηριότητας δεν είναι η παράθεση τεχνικών όρων και πληροφοριών σχετικά με το αντικείμενο ούτε, πολύ περισσότερο, η στείρα και εξαντλητική μελέτη του. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι καθοδηγητικός και υποστηρικτικός με στόχο
- την ενεργοποίηση όλων των μαθητών και τη συμμετοχή τους σε διερευνητικές δραστηριότητες
- την υποστήριξη των μαθητών σε παραγωγικές δραστηριότητες αναζήτησης, αξιολόγησης και αξιοποίησης πληροφοριών από το Διαδίκτυο
- την προώθηση και υποστήριξη της συνεργασίας μεταξύ των μελών κάθε ομάδας για την υλοποίηση του έργου - επίλυση προβλήματος
- την αποτελεσματική παράθεση ιδεών και απόψεων για το θέμα του έχουν διαπραγματευθεί.
Αξιολόγηση: Πέρα από την αυτό-αξιολόγηση των μαθητών, ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιολογήσει και ο ίδιος κάθε παραδοτέο χρησιμοποιώντας τη ρουμπρίκα της σχετικής ενότητας.
Πρόσθετες πηγές
- http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_virus
- http://www.microsoft.com/protect/computer/basics/virus.mspx
- http://www.howstuffworks.com/virus.htm
- http://www.pcguide.com/care/data/virus/bgWho-c.html
- http://www.actlab.utexas.edu/~aviva/compsec/virus/whatis.html
- http://www.youtube.com/watch?v=_B-tppLBwY8
- Δικτυακά παιχνίδια, http://www.netsmartzkids.org/AdventureGames/DontOpenThatFile, http://www.onguardonline.gov/games/mission-laptop-security-quiz.aspx
2. Τίτλος: Ένα ταξίδι στους υγροβιότοπους της χώρας μας
Τύπος δραστηριότητας: Ιστoεξερεύνηση
Τάξεις: Ε’ και Στ’ Δημοτικού, Α’ Γυμνασίου
Προτεινόμενη διάρκεια: 4-6 διδακτικές εβδομάδες
Γνωστικές περιοχές: ΤΠΕ, Περιβάλλον, Φυσικές Επιστήμες
Συνοπτική παρουσίαση
Η παρακάτω δραστηριότητα ιστοεξερεύνησης αφορά στη μελέτη των υγροβιότοπων της χώρας μας. Έχει σχεδιαστεί με βάση τους στόχους του νέου Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής και ΤΠΕ. Είναι αναρτημένη στην πλατφόρμα ιστοεξερευνήσεων που αναπτύσσεται από την Ομάδα Ηλεκτρονικής Μάθησης του Τμήματος Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.
http://eprl.korinthos.uop.gr/myWQ/webquest/soporte_derecha_w.php?id_actividad=1&id_pagina=1
Δομή της Ιστοεξερεύνησης
Εισαγωγή: Το ζήτημα της προστασίας του περιβάλλοντος αποτελεί στη σημερινή εποχή ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα που απασχολούν τις περισσότερες αναπτυγμένες χώρες, διεθνείς οργανισμούς, μη κρατικές και οικολογικές οργανώσεις, αλλά και τους πολίτες. Η χώρα μας έχει το γεωγραφικό πλεονέκτημα να διαθέτει πολλούς υγροβιότοπους, οι οποίοι είναι ονομαστοί για τη φυσική ομορφιά τους και ιδιαίτερα σημαντικοί για την σπάνια χλωρίδα και ορνιθοπανίδα τους, καθώς και για τη συμβολή τους στην ανάπτυξη των γύρω περιοχών. Η εργασία αυτή είναι ένα ταξίδι στον Παγκόσμιο Ιστό, που θα σας δώσει την ευκαιρία να γνωρίσετε και να εξερευνήσετε τους σημαντικότερους υγροβιότοπους της χώρας μας. Ελπίζουμε να είναι ενδιαφέρον και ευχάριστο.
Εργασία: Στόχος της εργασίας σας είναι να γνωρίσετε τους σημαντικότερους υγροβιότοπους της χώρας μας. Να ενημερωθείτε και να εξερευνήσετε τις πολλαπλές πτυχές που αφορούν στο ζήτημα της προστασίας και της αειφόρου ανάπτυξης των υδρόβιων οικοσυστημάτων. Αφού ανατρέξετε στις διευθύνσεις του Διαδικτύου που ακολουθούν, να αναζητήσετε σχετικό υλικό και πληροφορίες, ώστε να απαντήσετε στα παρακάτω ερωτήματα:
- Γιατί είναι σημαντικοί οι υγροβιότοποι;
- Ποια σπάνια είδη πτηνών διαβιούν στους ελληνικούς υγροβιότοπους;
- Ποιοι υγροβιότοποι της χώρας μας προστατεύονται από διεθνείς συνθήκες;
- Ποια είναι τα σημαντικότερα αίτια της υποβάθμισης των υγροβιότοπων;
- Ποιες πρωτοβουλίες προτείνετε να πάρει η πολιτεία, η τοπική αυτοδιοίκηση και η τοπική κοινωνία;
Διαδικασία: Θα πρέπει να χωριστείτε σε έξι ομάδες μαθητών. Κάθε ομάδα θα διαπραγματευτεί το πρόβλημα μέσα από μια διαφορετική σκοπιά. Για το σκοπό αυτό θα πρέπει να αναλάβετε συγκεκριμένους ρόλους και να ασχοληθείτε με τους εξής άξονες μελέτης:
- Περιβαλλοντολογικά-οικολογικά ζητήματα
- Υδροβιολογία-χλωρίδα-πανίδα
- Αειφόρος ανάπτυξη και υγροβιότοποι
- Διεθνείς συμβάσεις για τους υγροβιότοπους
- Τοπικοί φορείς, οικολογικές οργανώσεις, ενημέρωση πολιτών
- Κυβερνητικοί παράγοντες και πολιτικές (εθνικές και ευρωπαϊκές) για τους υγροβιότοπους.
Μετά την ολοκλήρωση της εργασίας σας, κάθε ομάδα θα παραδώσει μια σχετική έκθεση. Στη συνέχεια θα συνεργαστείτε μεταξύ σας και, με βάση το υλικό που έχετε στη διάθεσή σας, να αναπτύξετε μια πολυμεσική παρουσίαση όλης της δουλειάς σας.
Πηγές-Μέσα: Χρησιμοποιείστε αρχικά τις παρακάτω ιστοσελίδες:
Ελληνικό Κέντρο Βιοτόπων-Υγροτόπων, http://www.ekby.gr
Υγροβιότοποι, http://virtualschool.web.auth.gr/2.4/TheoryResearch/KarpadakisYgrotopoi.html
Σύμβαση Ramsar – Βικιπαίδεια,
Greenpage, http://www.greenpage.gr/ydrobiotopoi.htm ,
Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, http://www.ornithologiki.gr
Εθνικό Δίκτυο Πληροφοριών Περιβάλλοντος, http://www.e-per.gr
Πύλη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, http://www.kpe.gr
Οικολογική Επιθεώρηση, http://www.oikologos.gr
Βικιπαίδεια, http://el.wikipedia.org
Στη συνέχεια να επεκτείνετε την αναζήτησή σας και σε άλλες πηγές στον Παγκόσμιο Ιστό, σε έντυπα ή περιοδικά. Κρατείστε σημειώσεις για τις πιο σημαντικές πληροφορίες, αναλύστε και ανασυνθέστε το υλικό, αναζητείστε επιστημονικά δεδομένα και σχετικές φωτογραφίες ή βίντεο, δημιουργείστε γραφήματα για την παραστατική απεικόνιση των δεδομένων κ.λπ. Η παρουσίασή σας θα πρέπει να είναι περιεκτική και να επικεντρώνεται στα σημαντικά και ουσιώδη ζητήματα.
Αξιολόγηση: Η αξιολόγηση κάθε έκθεσης θα είναι ομαδική. Θα ληφθούν υπόψη η ποιότητα της οργάνωσης του υλικού, ο πλούτος πληροφοριών, η χρήση οπτικού υλικού (φωτογραφιών) και η ανάπτυξη γραφημάτων, η ποιότητα των επιχειρημάτων και τα συμπεράσματα-προτάσεις. Η πολυμεσική παρουσίαση θα αξιολογηθεί ως προς την ποιότητα των πολυμεσικών πληροφοριών, την περιεκτικότητα, τη δημιουργικότητα, τη φαντασία και την πρωτοτυπία της.
Συμπέρασμα: Έχοντας ολοκληρώσει με επιτυχία την εργασία σας θα έχετε μάθει πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα για τους υγροβιότοπους της χώρας μας, για το ρόλο και τη σημασία τους στην ευρύτερη περιοχή, καθώς και για τους κινδύνους ή τις απειλές που δέχονται από τις ανθρώπινες παρεμβάσεις. Θα έχετε μάθει να εξερευνάτε αποτελεσματικά πηγές στο Διαδίκτυο, να αξιολογείτε τις πληροφορίες και να τις αξιοποιείτε με στόχο την ολοκληρωμένη προσέγγιση ενός πραγματικού προβλήματος της σημερινής ζωής. Δώστε μια σύνοψη της εργασίας σας. Τι θα προτείνατε για την παραπέρα μελέτη του θέματος αυτού;
Σελίδα καθηγητή
Θέση στο Πρόγραμμα Σπουδών: Η δραστηριότητα αυτή προτείνεται για το μάθημα των ΤΠΕ στην Ε’ ή ΣΤ' Δημοτικού ως ένα διαθεματικό σχέδιο έρευνας. Κατά συνέπεια, είναι επιθυμητό να υλοποιηθεί σε συνδυασμό και συνεργασία με άλλες γνωστικές περιοχές, όπως οι Φυσικές Επιστήμες και το Περιβάλλον.
Τύπος Δραστηριότητας: Σχέδιο έρευνας, επίλυση προβλήματος
Εκτιμώμενη Διάρκεια: 4-6 εβδομάδες
Διδακτικοί στόχοι
Οι βασικοί στόχοι και τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα της δραστηριότητας είναι κάθε μαθητής/τρια να είναι ικανός/ή
- να ολοκληρώσει τις γνώσεις και δεξιότητες που έχει αναπτύξει από τις άλλες θεματικές ενότητες του μαθήματος
- να χρησιμοποιεί αποτελεσματικά ποικίλα εργαλεία ΤΠΕ για την ολοκλήρωση πληροφοριών διαφορετικών μορφών στα έργα του
- να εφαρμόζει κριτήρια αξιολόγησης των πηγών και των πληροφοριών που χρησιμοποιεί
- να παρουσιάζει και να επικοινωνεί τις ιδέες του
- να αναλύει σύνθετες εργασίες σε επιμέρους απλούστερα έργα και να αναπτύσσει ολοκληρωμένα και με αρτιότητα τις εργασίες που αναλαμβάνει
- να ακολουθεί τους καθιερωμένους κανόνες δεοντολογίας (σεβασμός πνευματικής ιδιοκτησίας, αναφορά χρησιμοποιούμενων πηγών κλπ.)
- να συνεργάζεται και να προσφέρει τις γνώσεις και τις ικανότητές του στην ομάδα για την υλοποίηση μιας δραστηριότητας-εργασίας
- να ενισχύσει την αυτοεκτίμησή του και την εμπιστοσύνη στον εαυτό του ως ενεργό υποκείμενο της μάθησης.
Απαιτούμενη υποδομή: Σχολικό εργαστήριο, σύνδεση στο Διαδίκτυο, ψηφιακή φωτογραφική μηχανή, βίντεο
Εκτίμηση των δυσκολιών των μαθητών
Οι δυσκολίες που αναμένεται να αντιμετωπίσουν οι μαθητές αφορούν
- στην αναζήτηση, αξιολόγηση και αξιοποίηση πληροφοριών από το Διαδίκτυο με στόχο την επίλυση προβλήματος.
- στη μικρή εμπειρία των μαθητών σχετικά με τη συνεργατική υλοποίηση δραστηριοτήτων με στόχο την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου, αυθεντικού έργου
- σε τεχνικές δυσκολίες χειρισμού λογισμικού παρουσιάσεων
- σε περιορισμένη συμμετοχή κάποιων μαθητών που, ενδεχόμενα, δεν διαθέτουν υπολογιστή και διασύνδεση με το Διαδίκτυο από το σπίτι.
Διδακτική - Παιδαγωγική προσέγγιση
Ο στόχος της δραστηριότητας δεν είναι η παράθεση ορολογίας και πληροφοριών σχετικά με το αντικείμενο ούτε, πολύ περισσότερο, η στείρα και εξαντλητική μελέτη του. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι καθοδηγητικός και υποστηρικτικός με στόχο
- την ενεργοποίηση όλων των μαθητών και τη συμμετοχή τους σε διερευνητικές δραστηριότητες
- την υποστήριξη των μαθητών σε παραγωγικές δραστηριότητες αναζήτησης, αξιολόγησης και αξιοποίησης πληροφοριών από το Διαδίκτυο
- την προώθηση και υποστήριξη της συνεργασίας μεταξύ των μελών κάθε ομάδας για την υλοποίηση του έργου.
Αξιολόγηση: Πέρα από την αυτό-αξιολόγηση των μαθητών, ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιολογήσει το παραδοτέο χρησιμοποιώντας σχετική ρουμπρίκα.