Εισαγωγή
Η φυσική κατάσταση
Ορισμός φυσικής κατάστασης, ποιους τομείς αφορά
Η ανάπτυξη της φυσικής κατάστασης των παιδιών είναι ένας από τους βασικούς στόχους των αναλυτικών προγραμμάτων στα νηπιαγωγεία του κόσμου. Συμβάλλει στη σωστή ψυχοσωματική λειτουργία του οργανισμού, στην αύξηση της αυτοαντίληψης, στη βελτίωση της εικόνας του σώματος, στην αυτοπειθαρχία και στην ακαδημαϊκή επιτυχία.
Φυσική κατάσταση είναι (Gallahue, 2002, Καμπάς, 2004):
• η θετική κατάσταση υγείας και ευεξίας
• η ικανότητα του ατόμου να εκτελεί καθημερινές ασκήσεις, χωρίς υπερβολική καταπόνηση, και να έχει αποθέματα ενέργειας για ψυχαγωγικές δραστηριότητες
• η ικανότητα του ατόμου να κινείται ελεγχόμενα, επιδέξια και σίγουρα
Η φυσική κατάσταση:
• επηρεάζεται από τη γενετική ιδιοσύσταση του ατόμου, από την τακτική και έντονη φυσική δραστηριότητα και από την κατάλληλη διατροφή
• βελτιώνεται μέσα από τη συμμετοχή σε έντονες δραστηριότητες, ομαδικά παιχνίδια, αθλήματα, χορό, ρυθμικές δραστηριότητες κ.λπ. (βλ. ΕΥΖΗΝ)
Η φυσική κατάσταση αφορά δύο τομείς:
την υγεία και την απόδοση
• Η φυσική κατάσταση σχετική με την υγεία είναι γενετικά εξαρτώμενη και όχι ευθέως σχετιζόμενη με αθλητική δεξιότητα. Παρόλα αυτά η ανάπτυξη και η διατήρησή της εξαρτάται από την αυξανόμενη επιβάρυνση (Gallahue, 2002: 48-49)
• Η φυσική κατάσταση σχετική με την απόδοση είναι γενετικά εξαρτώμενη όσον αφορά τη μέγιστη απόδοση και στενά συνδεδεμένη με τις αθλητικές δεξιότητες (Gallahue, 2002: 49) και την ποιότητα των κινητικών δεξιοτήτων του ατόμου. Η ισορροπία, η συναρμογή και η ευκινησία, ως σημαντικές σταθεροποιητικές δεξιότητες που σχετίζονται με τον κινητικό έλεγχο, πρέπει να αναπτύσσονται πριν από την παραγωγή δύναμης (ταχύτητα, ισχύς) στα παιδιά προσχολικής ηλικίας