Εισαγωγή
ΕΙΣΑΓΩΓΗ.
1. Τίτλος : [ Αντιστάθμιση αέργου ισχύος ]
2. Μάθημα - Γνωστικό αντικείμενο :Αντιστάθμιση / Βελτίωση του συντελεστή ισχύος (συνφ)
3. Τάξη στην οποία απευθύνεται : ΕΠΑΛ - Γ΄Τάξη,Τομέας Ηλεκτρολογίας,Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμών
4. Διδακτικοί στόχοι : Στο τέλος της διδακτικής ενότητας οι μαθητές πρέπει να ειναι ικανοί να εξηγούν :
-
Πως επηρεάζουν οι διάφοροι ηλεκτρικοί καταναλωτές τη φασική απόκλιση μεταξύ ρεύματος και τάσης .
-
Τι σημαίνει η έννοια συντελεστής ισχύος (συνφ ) ηλεκτρικού κυκλώματος (Ε.Ρ)
-
να κατανοούν τα πλεονεκτήματα ενός καλού συντελεστή ισχύος και να μπορούν να βελτιώνουν αυτόν με χρήση πυκνωτών ( αντιστάθμιση) υπολογίζοντας την άεργη ισχύ .
διδακτική προσέγγιση μέσω μεθοδολογίας STEM
ΕΙΣΑΓΩΓΗ - ΟΡΙΣΜΟΣ STEM
διεπιστημονική και εφαρμοσμένη προσέγγιση για την επίλυση πραγματικών προβλημάτων, εφαρμόζοντας γνώσεις και μεθοδολογία από τέσσερις συνιστώσες: Φυσικές Επιστήμες, Τεχνολογία, εφαρμοσμένη Μηχανική και τα Μαθηματικά
Μεθοδολογία STEM για μαθησιακές δραστηριότητες & μελλοντική επαγγελματική αποκατάσταση
Το διδακτικό σενάριο το οποίο παρουσιάζεται στο άρθρο ξεκινά από μια εργαστηριακή άσκηση της Γ΄ τάξης των Τεχνικών Ηλεκτρολογικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων και Δικτύων. Η εργαστηριακή αυτή άσκηση, σύμφωνα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών της Ειδικότητας, εντάσσεται στο Μάθημα Ηλεκτροτεχνία – Εργαστήριο Ηλεκτρικών Εγκαταστάσεων και έχει ως κύριο γνωστικό αντικείμενο τη συμπεριφορά του Εναλλασσόμενου Ρεύματος και αφορά τη συμπεριφορά των μεγεθών της Ισχύος και της Ενέργειας στο Εναλλασσόμενο Ρεύμα. Κύριος δε σκοπός της άσκησης είναι να επιτευχθεί η βελτίωση του συντελεστή ισχύος (συνφ). Ως μέθοδο διδασκαλίας του συγκεκριμένου σεναρίου επιλέξαμε να εφαρμόσουμε τη διδακτική μεθοδολογία Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM). Το άρθρο παρουσιάζει την πλήρη ανάπτυξη των τεσσάρων συνιστωσών του STEM και πραγματοποιήθηκε στο Εργαστηριακό Κέντρο Θήβας, στα πλαίσια διεπιστημονικών δραστηριοτήτων από τους μαθητές της Ειδικότητας. Το σενάριο επεκτάθηκε και σε ζητήματα πέραν της καθαρής διδακτικής της Ηλεκτροτεχνίας καθώς ενεργοποιήθηκαν και οι τρεις άλλες συνιστώσες της μεθοδολογίας STEM (Science – Technology – Mathematics) οι οποίοι ανέδειξαν την αντιστάθμιση της άεργου ισχύος ως πραγματικό πρόβλημα. Η θετική αξιολόγηση του σεναρίου από μαθητές και εκπαιδευτικούς ενίσχυσε την θέση μας ότι η αξιοποίηση της STEM μεθοδολογίας έχει οργανική σχέση με την καθημερινή εργαστηριακή διδακτική πράξη της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.