Εισαγωγή
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
4η ΕΝΟΤΗΤΑ
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ…….
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Το σχολείο δεν ήταν πάντα όπως σήμερα .Άλλαξε πολλά πρόσωπα κατά τη διάρκεια του μεγάλου ταξιδιού του στο χρόνο….
Ας ξεκινήσουμε από μια μικρή αναφορά στην πορεία του ελληνικού σχολείου…
ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ
Η εκπαίδευση στην αρχαία Αθήνα , κυρίως κατά τον 5ο αιώνα, ήταν ελεύθερη, και υπεύθυνοι γι' αυτήν ήταν οι γονείς του παιδιού. Άρχιζε συνήθως στα επτά χρόνια και μάθαιναν ανάγνωση, γραφή, αριθμητική και μουσική. Τα σχολεία ήταν ιδιωτικά, υποχρεώνονταν όμως να τηρούν κανονισμούς, που ρύθμιζαν τη λειτουργία τους. Υπήρχαν επίσης τα Γυμνάσια, όπου οι νέοι είχαν τη δυνατότητα να ασκούν το σώμα τους.
Αργότερα αναλάμβανε ο Κιθαριστής να τους μυήσει στην τέχνη της Μουσικής (μαθήματα λύρας, αυλού και τραγουδιού με συνοδεία λύρας ).Τα κορίτσια μορφώνονταν στο σπίτι.
Μετά το 14ο έτος, μπορούσαν να παρακολουθήσουν την ανώτερη εκπαίδευση, στα δημόσια γυμνάσια και στις φιλοσοφικές ή ρητορικές σχολές.
Την εκπαίδευση των παιδιών στην αρχαία Σπάρτη αναλάμβανε το κράτος από τα επτά τους χρόνια, και περιλάμβανε κυρίως άσκηση του σώματος και καλλιέργεια της πολεμικής αρετής, ανάγνωση, γραφή, αριθμητική, μουσική και χορό. Και η εκπαίδευση των κοριτσιών ήταν ανάλογη.
ΒΥΖΑΝΤΙΟ
Η Εκκλησία αναλάμβανε την εκπαίδευση, που δεν ήταν υποχρεωτική στο πρώτο της στάδιο. Τα « ιερά γράμματα »,όπως ονομαζόταν αυτό το στάδιο ,που άρχιζε στα επτά έδιναν τη δυνατότητα στο μαθητή να μάθει ανάγνωση και γραφή με τη βοήθεια της Παλαιάς και Καινής Διαθήκης και άλλων εκκλησιαστικών κειμένων.
Η Μέση εκπαίδευση άρχιζε από τα δέκα χρόνια του μαθητή και διαρκούσε τέσσερα έως πέντε έτη. Περιλάμβανε τη μελέτη της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας, Ιστορία, Βοτανική, Ζωολογία, Γεωγραφία , Μουσική, Γεωμετρία, Αστρονομία.
Υπήρχαν ανώτατες και πανεπιστημιακές σχολές που λειτουργούσαν με τη φροντίδα του κράτους.
ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ
Κατά την Τουρκοκρατία ιδρύονταν σχολεία, κυρίως από τον 16ο αιώνα, με τη συνεισφορά της Εκκλησίας, των αποδήμων Ελλήνων και των κοινοτήτων. Τα σχολεία της πρώτης βαθμίδας, τα "κοινά", δίδασκαν στα παιδιά ανάγνωση, γραφή και αριθμητική. Τα βιβλία που χρησιμοποιούσαν ήταν το Ψαλτήρι, η Οκτώηχος και ο Απόστολος μέχρι το τέλος του 18ου αιώνα, οπότε κυκλοφόρησαν τα πρώτα Αλφαβητάρια. " Ελληνικά" συνήθως ονομάζονταν τα σχολεία της δεύτερης βαθμίδας, τα οποία είχαν περισσότερα αντικείμενα διδασκαλίας, όπως Αρχαία Ελληνική Γραμματεία, Ρητορική, Ηθική, Γεωμετρία, Φυσική, Φιλοσοφία, Θεολογία.
ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ
Σχολεία ίδρυσε ο Καποδίστριας. Ήταν αλληλοδιδακτικά, στα οποία οι μαθητές των ανώτερων τάξεων δίδασκαν τα παιδιά που φοιτούσαν στις κατώτερες, «Ελληνικά» (αντίστοιχα των σημερινών Γυμνασίων) και «χειροτεχνεία» (επαγγελματικές σχολές).
Κατά τα νεότερα χρόνια, εφαρμόστηκαν διάφορα εκπαιδευτικά συστήματα και αναλυτικά προγράμματα, ωστόσο σε γενικές γραμμές ισχύει το σύστημα που προβλέπει τρεις βαθμίδες εκπαίδευσης: α)Στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση φοιτούν παιδιά από 5 έως 12 ετών και περιλαμβάνει το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό Σχολείο β) Στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση φοιτούν παιδιά από 12 έως 18 ετών. Αυτή περιλαμβάνει το Γυμνάσιο (3 έτη) και το Λύκειο (3έτη). γ) Η Τριτοβάθμια εκπαίδευση περιλαμβάνει το Πανεπιστήμιο και τα Τεχνολογικά Ιδρύματα.
.
.
.