Εισαγωγή
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ (BULLYING)
Για κάποια παιδιά η σχολική ζωή δεν είναι εύκολη…
σε τέτοιο βαθμό που μάλλον χαρακτηρίζονται... ΉΡΩΕΣ
Σχετικά με τον σχολικό εκφοβισμό υπάρχουν πολλοί ορισμοί…
‘…μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου’ (Ε.Ψ.Υ.Π.Ε.)
'…εσκεμμένη, αρνητική συμπεριφορά που επαναλαμβάνεται εναντίον ενός μαθητή που δυσκολεύεται να υπερασπιστεί τον εαυτό του’ (Prof. Olweus, Bergen University)
‘…μια σχέση βίας που περιλαμβάνει πρακτικές καταδυνάστευσης που στερούν το θύμα από τη δυνατότητα αντίδρασης στην απειλή’ (Sercombe and Donnelly – Bullying and SEN)
‘…κάτι που μπορεί να σε βλάψει σωματικά και ψυχικά’ (NAS – A Guide for young people with ASD)
‘…η επιθετική εκείνη συμπεριφορά που είναι εσκεμμένη, απρόκλητη και επαναλαμβανόμενη, αποτελεί κατάχρηση εξουσίας και εμπεριέχει ανισότητα στη δύναμη αντικειμενική (π.χ. σωματική) ή αντιληπτή (π.χ. προσωπικότητας)’ (Καραβόλτσου)
'…η συμπεριφορά που κάνει τα θύματα να νιώθουν αβοήθητα, φοβισμένα, αγχωμένα και ταπεινωμένα’ (Scottish Anti-Bullying Steering Group)
Μία όμως η ουσία:
Ο σχολικός εκφοβισμός δεν είναι απλά μια τυχαία, επιθετική συμπεριφορά που επιφέρει κάποιες περιστασιακές αρνητικές επιπτώσεις στο μαθητή-θύμα. Είναι εσκεμμένα κακόβουλη συμπεριφορά που επιδιώκει να προκαλέσει στο θύμα πέρα από σωματική βλάβη και ένα είδος ψυχικού και συναισθηματικού ακρωτηριασμού που το οδηγεί σε ανικανότητα για δράση, εδραιώνοντας μέσα του την αίσθηση ότι η θυματοποίησή του είναι αναπόφευκτη και η αντίδρασή του μάταιη.
Το απλό φιλικό πείραγμα ανάμεσα σε συμμαθητές δεν αποτελεί σχολικό εκφοβισμό.
Ο σχολικός εκφοβισμός εμπεριέχει:
•Πρόθεση •Συστηματικότητα •Ασυμμετρία σχέσης •Καταδυνάστευση •Σωματική και ψυχική βλάβη
Οι αιτίες που το προκαλούν είναι πολυάριθμες και ποικίλλουν, όπως και οι μορφές με τις οποίες εκδηλώνεται:
Καθοριστικής σημασίας ρόλο διαδραματίζουν και τα εμπλεκόμενα πρόσωπα: το θύμα, ο θύτης, ο παρατηρητής, ο εκπαιδευτικός και η οικογένεια.
εδώ κάνω κλικ: Οι ρόλοι στο σχολικό εκφοβισμό
ενώ οι συνέπειες ενδέχεται να έχουν τραγική κατάληξη…
13 Σεπτεμβρίου 2015
Δεκαπεντάχρονος σκότωσε με καραμπίνα 17χρονο στην Κάτω Αχαΐα
Δεκαπεντάχρονος μαθητής πυροβόλησε με κυνηγετική καραμπίνα έναν 17χρονο, επίσης μαθητή, στο προαύλιο του 2ου Δημοτικού σχολείου στην Κάτω Αχαΐα, την Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου 2015, για προσωπικές διαφορές. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ανήλικος δράστης υποστήριξε στους αστυνομικούς ότι δεν ήθελε να σκοτώσει, αλλά να τον εκφοβίσει.
12 Οκτωβρίου 1996
«Δευτέρα: Μου πήραν τα χρήματα
Τρίτη: Με έβρισαν
Τετάρτη: Έσκισαν τη στολή μου
Πέμπτη: Έτρεχε αίμα από το σώμα μου
Παρασκευή: Τελείωσε
Σάββατο: Ελευθερία»
Αυτή είναι η τελευταία καταγραφή του 13χρονου Βιχάι Σινκ, από το Μάντσεστερ, στο ημερολόγιό του.
Μία μέρα μετά, στις 12 Οκτωβρίου 1996, ο Βιχάι βρέθηκε κρεμασμένος από τα κάγκελα του σπιτιού του.
Αλήθεια, τι κάνουμε όταν ακούμε ειδήσεις για παιδιά που εκφοβίζουν ή εκφοβίζονται και φτάνουν σε ακραίες πράξεις;
(δολοφονία ή αυτοκτονία)